Hoe ex-partner vruchtgenot ontnemen in testament?

Dolby2005
Topic Starter
Berichten: 36

Hoe ex-partner vruchtgenot ontnemen in testament?

#1 , 07 dec 2017 16:48

De komende tijd plan ik een afspraak bij de notaris om een testament te laten opmaken omdat er verschillende zaken geregeld dienen te worden.
In afwachting van deze afspraak, wil ik alvast nu één van mijn 'zorgen' oplossen door een eigenhandig geschreven testament. Naderhand kan dit testament dan vervangen worden door een testament opgemaakt door de notaris, maar dan ben ik in tussentijd gerust...

Ik ben gescheiden en heb 4 kinderen, waarvan 3 reeds meerderjarig zijn. Als er op dit moment iets met mij zou gebeuren, dan erft mijn jongste (minderjarig) kind 1/4de van mijn erfenis en krijgt zijn papa blijkbaar het vruchtgenot over die erfenis. Ik wil vermijden dat dit gebeurt en wil een testament opmaken waarin ik duidelijk maak dat dit niet de bedoeling is. Hoe formuleer ik dat die papa het vruchtgenot niet krijgt?

Of kan ik in mijn testament het vruchtgebruik van mijn erfenis voor mijn jongste kind ook overlaten aan één van mijn andere, meerderjarige kinderen in afwachting dat mijn jongste kind bijvoorbeeld 21 jaar wordt?

Kan iemand mij helpen met de formulering?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 07 dec 2017 19:06

Voor zover ik de materie ken, beheert de vader (waarvan je gescheiden bent) wel jouw erfenis voor jullie minderjarige kind, maar geniet de vader absoluut niet het vruchtgebruik. In geval dat je overlijdt voordat jullie kind meerderjarig is, stel je best vooraf op papier (bij de notaris) dat je wenst dat er een toeziende voogd wordt aangesteld om controle uit te oefenen op de erfenis. De vader zal deze gelden als een goed huisvader moeten beheren. Zorgen dat het intact blijft en de nodige herstellingen uitvoeren. dus de gezinswoning kan hij wel verhuren en de gelden vastzetten op een rekening waarmee bijvoorbeeld ook de herstellingen bekostigt. Maar hij kan daar in principe zelfs zomaar niet in gaan wonen, tenzij je kind in de gezinswoning zou blijven.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 07 dec 2017 22:11

Sorry Eylis maar zo werkt het niet. In 2001 is de verplichting tot aanstelling van een voogd na overlijden van 1 ouder afgeschaft.

Als mevrouw overlijdt vooraleer t jongste kind meerderjarig is moet de (gescheiden) papa het ouderschap op zich nemen en het erfdeel “als goede huisvader” beheren.... t Enige wat je kan doen is je onroerend goed schenken aan je kinderen - voor minderjarigen mag de grootmoeder tekenen - anders rechtbank - en je roerend goed “op lange termijn” ontlenen aan een vertrouwenspersoon om t te beschermen tegen grijpere vingens van je ex. Of alles wat je kan missen op lange termijn beleggen ...

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 08 dec 2017 14:36

@sirkii: ik heb het niet over een VERPLICHTE aanstelling van een toeziend voogd bij wet, maar de MOGELIJKHEID per testament een toeziend voogd aan te stellen die toeziet op een correct beheer van de erfenis. En dat kan nog altijd. In de praktijk wijst de moeder dan (bij leven) een vertrouwenspersoon aan die bij haar overlijden zal toezien dat er geen gelden onrechtmatig gebruikt worden. Daarmee geef je ook het signaal aan de overlevende ouder dat hij/zij niet met de handjes in de spaarpot mag zitten.

jef007
Berichten: 1681

#5 , 08 dec 2017 15:05

even wachten op WANTON ; die weet daar alles van

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 08 dec 2017 15:14

Alleszins verkrijgt een ex-partner geen vruchtgebruik.
Want er is geen huwelijk meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 08 dec 2017 16:50

Idd, de ex kan nooit rechtstreeks vruchtgebruik verkrijgen. Indien hij voogd wordt van het minderjarig kind, kan hij wel dezes erfenis beheren. Voor eigen profijt, dat zal moeilijk zijn vermits de vrederechter toezicht houdt.
Wat in zo'n situaties wel gedaan dient te worden, is beletten dat de ex erft van het minderjarig kind. Indien die zou overlijden (zonder nakomelingen) , erft de ex de helft van diens nalatenschap. Dit kan voorkomen worden met een rest-legaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 10 dec 2017 10:54

@ Eylis

Een toeziend voogd (of een voogd ad hoc) wordt kan door de rechter aangesteld worden na klachten van bv pertinent misbruik in het beheer van de nalatenschap door de overblijvende ouder,

Per testament kan je een “testamentaire vooggd” aanduiden die aangesteld wordt als de overblijvende ouder ook overlijdt (of uit de ouderlijke macht ontzet wordt)

De wet stelt sinds 2001 dat de overblijvende ouder de opvoeding en het beheer van de erfenis op zich neemt en daar kan helaas (bv na scheiding) geen enkel testament iets aan veranderen. Enkel derechter kan dat als het kwaad al geschied is.

@Wanton: de ex wordt geen voogd doch zet z n ouderschap gewoon voort (tenzij hij uit de ouderlijke macht ontzet wordt; dan wordt een voogd aangesteld (die testamentair kan gekozen geweest zijn))

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 10 dec 2017 21:31

Rest-legaat : mevrouw bepaalt in een testament dat hetgeen haar jongste kind erft van haar, naar haar andere kinderen gaat indien dat jongste kind zelf zou overlijden zonder afstammelingen. Haar ex blijft idd de vader, maar erft niets dat van haar afkomstig is.
Zij kan dat trouwens voor al haar kinderen doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dolby2005
Topic Starter
Berichten: 36

#10 , 26 dec 2017 12:08

Dankjewel voor alle reacties. Het is toch wat ingewikkelder dan ik dacht en ik zal best een afspraak bij de notaris maken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”