verhuren woonst aan ouders

ypcg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verhuren woonst aan ouders

#1 , 06 dec 2017 13:10

Na het overlijden van mijn vader, hebben mijn mama en mijn broer en ikzelf beslist om woning van de ouders te verkopen. Deze was veel te groot voor mama om daarin te wonen en de woning te onderhouden.
Er werd toen beslist om met de opbrengst van de woning een schenking te doen van een aanzienlijke som geld aan beide zonen. Bij de aangifte van de nalatenschap van vader hadden we immers de rekening kunnen maken wat de belasting voor beide zonen op de nalatenschap zou zijn bij het overlijden van mama. Ik heb met dat geld, spaarcenten en een bijkomende lening, een appartement gekocht en ingericht zodoende dat mijn mama daarin kan wonen.
De voorwaarde bij de schenking was dat we levenslang aan mama elk een maandelijkse rente betalen. Dit werd vastgelegd met de notariële akte voor de schenking. Met deze rente zou mama dan huurgeld aan mij kunnen betalen. Ik ben immers eigenaar van het appartement. Het verhuren van het appartement maakte deel uit van de deal want dit zou mij toelaten om gedurende de periode van de lening die ik heb aangegaan, met de huurgelden mijn lening terug te betalen, of ik het nu verhuur aan mijn mama of aan een vreemde dit maakt niet uit.
Nu betwist mijn broer het feit dat ik huurgelden vraag aan mama. Je vraagt geen huurgelden aan je ouders beweert hij. Hij beweert dat mijn zienswijze volledig verkeerd is. Ik heb hierover al met verschillende mensen gesproken en die vinden mijn zienswijze correct.
Mag ik van u vernemen of dit juist is of zie ik het verkeerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 06 dec 2017 13:18

Uw zienswijze is correct. Je mag aan je moeder een marktconforme huur vragen. Spreek in de overeenkomst van een bezettingsvergoeding of stel een huurcontract op dat levenslang is doch eindigt bij het overlijden.

Het staat uw broer vrij om zijn deel van de schenking ook in een appartement te investeren en te verhuren aan uw moeder. Stel eventueel zelfs genereus voor - als hij dat zou doen - dat jij wel een externe huurder zal zoeken.

Uw broer zou natuurlijk "liever" hebben dat je je moeder zonder vergoeding laat wonen om het zo in de erfenis te houden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 dec 2017 13:19

Door geen huur te vragen zou u indirect geld schenken aan uw broer aangezien hij dan de tegenwaarde van een halve huurinkomst zou erven bij overlijden van jullie moeder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”