bewindvoering en erven

john.jhonny
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

bewindvoering en erven

#1 , 04 dec 2017 20:45

Er zijn mensen die ik al mijn hele leven ken, zoals een oma en opa, maar ik ben geen familie.
Er is een testament opgemaakt waar staat vermeld dat ik alles ga erven.
Enkele jaren later gaat het slechter met deze mensen en wil ik de bewindvoering doen voor hen te helpen.
Bij overlijden blijkt dat ik geen erfgenaam kan zijn daar ik de bewindvoering deed?
Wie kan mij verduidelijken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 dec 2017 21:10

De regel is dat bewindvoerders die geen bloedverwant zijn van de
beschermde persoon of die een bloedverwant zijn vanaf
de vierde graad, niet mogen niet erven, via testament, van de
beschermde persoon.

" Art. 908.BW: De in boek 1, titel XI, hoofdstuk II/1, bedoelde bewindvoerder en eenieder die een gerechtelijk mandaat uitoefent, kunnen geen schenking of legaat ontvangen van de beschermde persoon of de persoon ten aanzien van wie hij dit mandaat uitoefent."

Dura lex sed lex!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#3 , 04 dec 2017 21:47

Beste

Hetzelfde geldt bvb ook voor de behandelend geneesheer oif zelfs apotheker. De wetgever is beducht voor 'erfenisbejaging'. Dat laatste gebeurt wanneer een persoon misbruik maakt van de zwakke gezondheid of leeftijd van een 'kwetsbare persoon' en zijn zorgpositie misbruikt om zichzelf te bevoordelen.

Wetgever bouwt dus een extra bescherming in om de personen die doorgaans professioneel of door mandaat bij het levenseinde van anderen betrokken zijn, uit te sluiten van de erfenissen van die personen waar zij als 'zorgverantwoordelijke' bij betrokken waren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

john.jhonny
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2017 22:30

ook al is het testament jaren voor de bewindvoering opgemaakt en is dit de laatste wilsbeschikking van die mensen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 04 dec 2017 22:39

Het wetsartikel maakt geen enkel onderscheid wat dat betreft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#6 , 04 dec 2017 23:49

Is er wat dit betreft een onderscheid tussen bewindvoering goederen en ook persoon?
Wat was je zelf precies Johnny?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 05 dec 2017 00:09

Is er wat dit betreft een onderscheid tussen bewindvoering goederen en ook persoon?
Dat wordt bepaald door:

Art. 488/1.De meerderjarige die wegens zijn gezondheidstoestand geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, niet in staat is zonder bijstand of andere beschermingsmaatregel zijn belangen van vermogensrechtelijke of niet-vermogensrechtelijke aard zelf behoorlijk waar te nemen, kan onder bescherming worden geplaatst, indien en voor zover de bescherming van zijn belangen dit vereist.

Dus geen onderscheid, zowem persoon als goederen.

Vraag is of TS wel een "officiële" bewindvoerder was in de zin van de wetgeving of gewoon informeel hulp bood....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

john.jhonny
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 dec 2017 06:41

- Bewindvoering was voor goederen, geen persoon.
- Bewindvoering op mij genomen daar er geen contact meer was met de familie en de familie ook niet meer om keek naar die mensen.
- Zowel notaris, advocaat als vredegerecht, die de bewindvoering officiëel maakten voor mij, daar heb ik geen enkele opmerking gekregen hiervan, niettegenstaande alle vertrouwenspersonen het testament hebben gekregen waarin duidelijk staat vermeld dat alles mij toekomt.
Je kent de mensen al hun hele leven, je hebt er samen een leuk leven, geboorte, eerste communie, plechtige communie, trouw, feestjes, kermis vieren, kerst en oudejaar, enz... altijd waren ze erbij.
Je zorgt ervoor eens ze in het rusthuis zitten dat ze het nog steeds als een warm nest hebben, en verzorgt hun papierwinkel omdat die mensen je vertrouwden en dit ook zo wilden, gezien het testament naar mij toe.
- Wat kunnen we hieraan doen? Die mensen die gestorven zijn, zouden dit moeten weten, amai...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”