Huis verkopen dr vruchtgebruiker

Rachke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis verkopen dr vruchtgebruiker

#1 , 29 nov 2017 19:48

Hallo

Ik had een klein vraagje ivm de verdeling van het huis als de vruchtgebruiker beslist om te verkopen.

Mijn grootmoeder en grootvader bezitten een huis, mijn grootvader is ondertussen gestorven.
Ze zijn zonder contract gehuwd geweest. Dus vallen ze toch onder het wettelijk stelsel, niet?

Mijn mama en de dochter van haar overleden broer zijn dan de eigenaars van het naakte eigendom en mijn grootmoeder de vruchtgebruiker.
Zijn ze (mijn mama en nicht) volledig eigenaar van het huis of maar voor een gedeelte?

Stel dat mijn grootmoeder het huis wil verkopen, wat zou dan de verdeling hiervan kunnen zijn? (Bv: huis wordt verkocht voor 90 000,00)

Hopelijk word ik nu wat wijzer :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 29 nov 2017 20:43

Beste

wettelijk stelsel : als ze de woning samen aankochten is de woning - behoudens uitzonderingen - dan 50 % van de grootvader en 50 M van de grootmoeder.
Als grootvader overlijdt erven de kinderen zijn 50 % in naakte eigendom en de grootmoeder het vruchtgebruik.
De waarde van het vruchtgebruik en naakte eigendom wordt bepaald door de leeftijd van de grootmoeder. Simpel gesteld : hoe jonger ze is, des te langer ze theoretisch van het vruchtgebruik kan 'genieten' dus des te hoger de waarde van dat vruchtgebruik. Als de vruchtgebruiker tussen 66 en 70 is bedraagt die waarde 32 %, tussen 70 en 75 is dat 24 % en tussen 75 en 80 jaar wordt dat 16 %. Boven 80 jaar 8 %.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Rachke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2017 21:46

wettelijk stelsel : als ze de woning samen aankochten is de woning - behoudens uitzonderingen - dan 50 % van de grootvader en 50 M van de grootmoeder.
Samen aangekocht zonder uitzonderingen volgens mij.
De waarde van het vruchtgebruik en naakte eigendom wordt bepaald door de leeftijd van de grootmoeder. Simpel gesteld : hoe jonger ze is, des te langer ze theoretisch van het vruchtgebruik kan 'genieten' dus des te hoger de waarde van dat vruchtgebruik. Als de vruchtgebruiker tussen 66 en 70 is bedraagt die waarde 32 %, tussen 70 en 75 is dat 24 % en tussen 75 en 80 jaar wordt dat 16 %. Boven 80 jaar 8 %.
Dus als ik het goed begrijp.
Als mijn grootmoeder (73) het huis verkoop is er zoieso 50% voor haar en de ander 50% wordt verdeeld onder haar en de kinderen met de gegeven percentages? of alleen onder de kinderen?
Want met de bank werd mijn grootmoeder ook gezien als "kind" voor de verdeling.

Reclame

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#4 , 30 nov 2017 23:21

Uw grootmoeder krijgt de helft want die is van haar en valt pas in erfenis als zij zelf overlijdt. Van de andere 50 % heeft ze vruchtgebruik, die gezien haar leeftijd een waarde heeft van 24 %. Als de woning verkocht zou worden krijgt zij dus 50 % + (50 % x 24 %) oftewel 62 % van de opbrengst. Elk van beide kinderen 19 %.
Uw grootmoeder kan niet als kind gezien worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”