erfenis verwerpen

fransf
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis verwerpen

#1 , 29 nov 2017 19:41

Hallo,
Mijn dochter is als enige erfgename van onze overleden buurvrouw. De notaris raad mij aan de erfenis te verwerpen, daar er in de laatste drie jaar voor het overlijden 110000 Euro weg is op allerlei rekeningen,die niet te achterhalen zijn, op 40000 Euro na die gestort was op de rekening van de eerder overleden zoon, volgens de notaris moet bij aanvaarding mijn dochter dan successierechten betalen op die 110000 Euro. Welke kosten zijn er verbonden bij het verwerpen van een erfenis van een niet familielid ? Is het raadzaam om deze erfenis te verwerpen ?
Dank U bij voorbaat voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 nov 2017 19:47

Verwerpen kostte vroeger slechts 35 EUR omdat men zelf kon verwerpen op de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg van de woonplaats van de overledene. Nu moet dat verplicht via een notaris. Dat kost dus meer want die vraagt ook nog ereloon omdat hij een "akte van verwerping" moet opstellen. Tenzij men kan bewijzen dat er meer schulden dan tegoeden in de erfenis zitten, dus dat de erfenis deficitair is. In dat geval mag de notaris niets aanrekenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”