Is afstand onverdeelde rechten schenking?

Psichael
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Is afstand onverdeelde rechten schenking?

#1 , 29 nov 2017 17:45

Gegroet,

Bij erfeniskwestie is er een schenking gedaan vóór het overlijden van mijn vader naar aanleiding van de echtscheiding die mij en mijn twee broers heeft benadeeld ten opzichte van de twee kinderen uit het eerste huwelijk van mijn vader. Die moeten dus mee in de fictieve massa, samen met de nagelaten goederen.

Bij de echtscheiding werd echter een acte opgesteld van Afstand van Onverdeelde Rechten waarin mijn vader zijn helft van een Villa die hij samen met zijn eerste vrouw liet bouwen afstaat, en de resterende hypotheeklast op zich neemt. Samen goed voor 2/3 van de waarde van het pand.
Deze villa werd vervolgens geerft door de kinderen uit eerste huwelijk (verkregen tegen kosteloze tittel?). Kan de afstand van onverdeelde rechten zonder vergoeding als een schenking worden beschouwt?

Vermits er geen vergoeding was lijkt mij dit logisch, maar onze notaris zegt van niet. Indien dit geen schenking is, waarom dan niet?

Bedankt om me te helpen bij deze questiel. Ik vind nergens wat op het net. Enkel deze thread van dit forum:

viewtopic.php?t=44732

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Psichael
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2017 17:45

Is dit de reden?

De verdeling heeft declaratieve werking (artikel 883 B.W.). Dit betekent dat de
verdeling een toestand tot stand brengt die moet worden geacht steeds de
onderlinge rechtsverhouding tussen de deelgenoten te hebben weerspiegeld.
Iedere mede-eigenaar wordt geacht onmiddellijk en van in den beginne eigenaar te
zijn geweest van de goederen die in zijn kavel terechtkomen, en nooit rechten op
de andere goederen te hebben gehad. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben.
Vermits deze declaratieve werking niet van openbare orde is kunnen partijen er
contractueel wel van afwijken.71
uit: http://notarissen-msp.be/docs/Actuele%2 ... (2014).pdf

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”