Lastgevingsovereenkomst

fvanhoof
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Lastgevingsovereenkomst

#1 , 28 nov 2017 12:14

Hallo,

Wij, gezin van 5 kinderen waarvan vader is opgenomen in het rusthuis.
Domicilie van vader staat op adres van 1 van de kinderen voor het makkelijk opvolgen van poststukken.
Afgelopen week kreeg ik thuis een "Lastgevingsovereenkomst" op naam van vader.
Na contact te hebben gehad met de notaris die vermeld staat in deze overeenkomst, ben ik te weten gekomen via zijn secretaresse (die per ongeluk haar mond voorbij praatte), dat deze overeenkomst is opgemaakt door 3 van de kinderen.
Nadat de secretaresse besefte dat ze iets te veel had gezegd, werd de telefoon doorgeschakeld naar de notaris zelf, die kon mij geen verdere details geven over de inhoud van deze overeenkomst vanwege beroepsgeheim.
Na contact te hebben gehad met vader in het rusthuis, was zijn uitleg dat hij niet meer wist dat hij iets had ondertekent en over wat het zou gaan.
Gezien vader geen eigendommen meer bezit en enkel nog wat geld op zijn rekening heeft staan, is het voor mij duidelijk waar het hier omgaat.

Mijn vraag,
- Kan het zomaar dat enkele kinderen naar een notaris trekken en zijn een Lastgevingsovereenkomst laten opstellen?
- Kan zulk document worden opgesteld ZONDER vertoon van paspoort vader. (Deze heb ik in mijn bezit). Kan de notaris in gebreke worden gesteld omdat het paspoort niet beschikbaar was?
- Is het mogelijk dat ook de andere kinderen inzage krijgen in deze overeenkomst.

Iemand ervaring met zulke situatie?
Alvast Hartelijk dank
Ferdinand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 nov 2017 12:29

“Art.2003.Lastgeving eindigt :Door herroeping van de volmacht van de lasthebber, Door opzegging van de lastgeving door de lasthebber, Door de dood,of het kennelijk onvermogen, hetzij van de lastgever, hetzij van de lasthebber. De lastgever kan zijn volmacht herroepen wanneer hem zulks goeddunkt, en in voorkomend geval de lasthebber noodzaken hem terug te geven, hetzij het onderhands geschrift dat de lastgeving bevat, hetzij het origineel van de volmacht, indien deze in brevet is afgegeven, hetzij de uitgifte, indien een minuut ervan gehouden is.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 29 nov 2017 18:58

Wie is lastgever uw vader?
Wie is de lasthebber U?

Reclame

fvanhoof
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2017 12:31

Beste Franciscus

Lasthebber zijn blijkbaar de 3 dochters (via Secretaresse van Notaris gehoord)
Lastgever, zou vader zijn, maar die weet het niet meer, weet ook niet meer dat hij iets zou ondertekent hebben, hij zelf heeft ook geen paspoort bij zich dat wordt bij mijn thuis bewaard)

Mvg,

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 09 dec 2017 18:20

Paspoort heeft men daar niet voor nodig - want dat zal een reispas zijn vermoed ik dan.
Een identiteitskaart wel.
Raar, normaal wordt men ingeschreven in het rustoord.
Dus een van de kinderen pleegt al domiciliefraude en ook fiscaal door het ten laste nemen van een ouder die daar niet verblijft.
Uw vader kan die opdracht dus perfect intrekken en u benoemen.
Een lasthebber moet steeds verantwoording afleggen over zijn of haar daden.
Als u lasthebber bent kan u aan de drie zuster verantwoording vragen. U kan hen wel een bankkaart bezorgen waarmee ze de bankrekening kunnen bekijken maar niets kunnen afnemen.
Of u hebt alle 5 toegang tot de rekening ....hangt ervan af hoe de kinderen overeenkomen.

Ben dat zelf jaren geweest voor een aangetrouwde nicht samen met haar twee nichten.
Op het einde vond de notaris dat ik beter ook nog bij akte haar wettelijk vertegenwoordiger werd. Omdat er ook akten dienden ondertekend te worden en (teveel) problemen in ziekenhuizen waren ( daar was het omdat sommige weigerden mij de nodige info te geven :roll: ).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”