erfenis

dikkertje
Topic Starter
Berichten: 2

erfenis

#1 , 24 nov 2017 18:15

Beste,

Wij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen en hebben een contract van langst-heeft-al.
We hebben elk twee kinderen van uit het vorig huwelijk.
Mijn vrouw heeft enkele jaren geleden geerft van haar moeder bij overlijden,haar vader is ook al verschillende jaren geleden gestorven.
Nu is mijn vraag: wie erft dat geld wat mijn vrouw geerft heeft wanneer mijn vrouw moet overlijden,ik of haar kinderen ook al heb ik de volmacht van die rekening die alleen op haar naam staat.
In geval dat het naar haar kinderen gaat,wat moeten we dan veranderen.

dank U bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 nov 2017 18:37

Getrouwd met contract langst leeft en beiden kinderen uit een vorig huwelijk is de slechtste oplossing en zou eigenlijk verboden moeten worden.
Het gevolg van die regeling is dat de kinderen van de eerstoverledene compleet worden onterfd ten gunste van de kinderen van de langstlevende.
De kinderen van de eerstoverledene blijven berooid achter.
Jullie moeten terug naar notaris om dat te schrappen en een meer gepaste regeling te laten uitwerken.
En dit is geen grap!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 24 nov 2017 18:53

Dat geld dat mevrouw heeft geërfd is van haar en wordt door haar kinderen geërfd. Uzelf kan daarvan het vruchtgebruik bekomen. U heeft volmacht op de rekening maar weet dat dat vervalt bij haar overlijden. Ik raad u zelfs aan daar niets van weg te halen want anders is het diefstal en fraude.
Dat veranderen kan enkel indien zij een testament maakt waarbij zij uzelf en/of uw kinderen een bedrag toekent op voorwaarde dat haar kinderen hun wettelijk deel hebben gekregen.
Inderdaad, ik begrijp niet dat uw notaris ooit zo'n contract heeft laten tekenen. Indien hetgeen er nu is - langst leeft, al heeft - zou worden uitgevoerd , moeten de kinderen van de partner klacht indienen, wat ze zullen winnen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#4 , 24 nov 2017 20:11

Beste

dat is inderdaad puur misdadig en een aanfluiting van de geest van de wet. Kinderen kunnen nooit onterfd worden. Hun wettelijke rechten zullen ALTIJD voorgaan op uw contractuele overeenkomst. Eén van de eerste lessen in het eerste jaar rechten is dat je niet mag contracteren tegen de wettelijke regels in. DE notaris die dit deed heeft zijn taak als openbaar ambtenaar niet
Een volmacht op een rekening betekent niet dat u er eigenaar van wordt. Een integere houding betekent ook dat u aanvaardt en erkent dat gelden afkomstig van haar familie bij erfenis ook horen bij haar familie/kinderen en niet bij de uwe...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”