Controle op eigendom

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

Re: Controle op eigendom

#16 , 22 nov 2017 11:50

Ik zou proberen op zoek te gaan naar de verkoopakte van 40 jaar terug. Informeer eens bij het registratiekantoor, bijhorend bij het adres van het pand. Ik vrees nu wel dat dat niet gratis is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#17 , 22 nov 2017 17:36

Ok, dit weten we al.
De broer en de zuster hebben beiden nog 2/12de van een stuk van de grond op hun naam staan, evenals de nieuwe eigenaars een aantal twaalfden hebben. (De nieuwe eigenaars waren trouwens ook verrast en toevallig bij de dezelfde notaris geweest voor informatie)
De broer die het ooit heeft verkocht heeft geen geregistreerde eigendom meer in deze. Het zou gaan om een stuk grond van 10are dat grenst aan het perceel met huis dat 40jaar geleden is verkocht maar blijkbaar niet tot hetzelfde perceel hoort. Het huis is trouwens al twee keer verkocht in de laatste 40jaar.
Hoe het kan dat 2 mensen 40 jaar later elk nog steeds 2/12de bezitten konden ze ons zo snel ook niet zeggen maar dat wordt nu onderzocht.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 22 nov 2017 19:00

Dus het gaat over een grond, niet over een huis.

Als de twee betrokkenen zich niets herinneren van de verkoop van een grondstuk dan zijn ze inderdaad
nog eigenaar.
De breukdelen zouden er kunnen op wijzen dat de transactie plaatsvond in de periode tussen overlijden van de vader en dat van de moeder.
Na overlijden vader was de helft van de grond van de moeder, ieder van de drie kinderen 2/12, dus 6/12 hetzij de helft was van de kinderen.
Dat was hun erfenis van vader.
Blijkbaar is de grond verkocht voor het overlijden van de moeder door moeder + oudste kind.
Maar dat was een verkoop van hun onderdeelde aandelen in de grond.
Blijven dus nog de resterende 2/12den van de twee andere kinderen.
De koper zal slechts een aandeel gekocht hebben van 8/12den.

De verkoopakte zal nader onderzocht moeten worden voor verder uitsluitsel.
Kan spannend worden....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#19 , 22 nov 2017 19:44

@asperger, inderdaad, het gaat over een stuk grond maar dat is een stuk dat grenst aan het perceel met huis dat verkocht is.
Zij wisten niet van een extra stukje grond en gingen er nu van uit dat het huis destijds met grond was verkocht en gedaan.
Vreemd is ook dat dat toen zomaar is kunnen gebeuren zonder medeweten van alle betrokkene "eigenaars". Een huis met grond verkopen maar een stukje ervan niet. Raar ook dat de kopers zich daar geen vragen bij hebben gesteld, als het al in de akte staat natuurlijk. Dat gaat deze notaris hopelijk kunnen uitvissen.

Probleem is dat zij geen eigendom mogen hebben of ze verliezen hun recht op een sociale huurwoning. Dus moeten ze er vanaf maar wat gaat daar de beste oplossing zijn, verkopen, schenking aan kinderen of aan de huidige eigenaars verkopen/schenken..? En gaat dat allemaal lukken voor de deadline van februari 2018 die is gesteld om te bewijzen dat zij geen eigendom hebben.
Wordt vervolgd..

MissChilli
Berichten: 63

#20 , 24 nov 2017 00:50

Kozijn zit ook met een deel eigendom (waar hij niks aan heeft) en heeft DE brief gekregen. Aangetekend.
Wordt aan de andere eigenaars geschonken (kopen willen ze uiteraard niet als het gratis kan)

Ze moeten zo snel mogelijk verkopen of schenken.
ECHTER
Ik zou in dit geval toch eerst eens een klapke gaan doen bij het verhuurkantoor.
Overal dezelfde wetten en ze hebben mij gezegd dat er uitzonderingen bestaan indien ze op de hoogte zijn van de situatie.
Staat ook op papier.
Niet mee wachten. Ze weten dus al dat er eigendom is en we zijn al bijna december.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 24 nov 2017 01:04

verhuurkantoor??
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#22 , 24 nov 2017 08:17

Met verhuurkantoor wordt waarschijnlijk De Gewestelijke Maatschappij voor de Huisvesting bedoeld die het sociaal appartement verhuurt. De aangetekende brief kwam ook van hen.

Bedankt voor de info MissChilli.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#23 , 24 nov 2017 12:57

Blijkbaar is er een grootscheepse controle gaande op bezit onroerend goed.
Gisteren werd ik gecontacteerd door een kennis die zonder het te weten mede-eigenaar (in onverdeeldheid met zijn broers) is van een klein keldertje (1,5 vierkante meter) in een appartementsgebouw.
Hoe kan dat???? >>>> 15 jaar geleden overleed zijn vader; ze verkochten het appartement;
Maar ze vergaten het bestaan van een keldertje waardoor dat niet mee werd verkocht.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#24 , 24 nov 2017 13:21

Ja voila, hoe kan dat..

Dat familieleden zoiets vergeten kan ik mij zeer goed inbeelden maar ik dacht dat je voor dergelijke zaken (veel) geld betaalt aan de Notaris.
Ik heb al gehoord ondertussen dat in die tijd bij sommige verkopen met ingewikkelde bijbehorende grond situaties de Notaris of zijn assistent gewoon de moeite niet doen alles diepgaand op te zoeken omdat het teveel tijd in beslag neemt.

Wij hebben net contact gehad met de sociale huisvesting maatschappij. De notaris die wij gecontacteerd hebben heeft hen 6maanden uitstel gevraagd om een en ander recht te zetten. Normaal zou dat zonder probleem worden toegestaan.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#25 , 24 nov 2017 13:36

De laatste jaren (weet niet juiste datum) geeft men daarom elk onderdeel een apart kadastraal nummer.

Als ik mijn aktes en aanslagbiljetten OR voorheffing nakijk zie ik bv:

-aankoop appartement met kelder en garagestaanplaats in jaren zeventig = één kadastraalnummer voor alles samen
-aankoop appartement met kelder en twee garagestaanplaatsen = 4 aparte kadastrale nummers
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#26 , 24 nov 2017 13:51

In onze akte onder "Oorsprong van Eigendom" staan duidelijk de vorige eigenaren vermeld met de exacte grootte van ons stuk. (dat ook bestaat uit 2 gronden, namelijk het stuk bouwgrond en een stuk landbouwgrond)
Wel weer raar is dat de totale oppervlakte wat daar staat en het totaal gekend door het kadaster 0,4are scheelt, maar dat staat ook wel allemaal in de verkoopovereenkomst. Maar waar zit dat verschil denk ik dan..?
Ook zijn de sectie nummers volgens titel gekadastreerd lichtjes verschillend van de nummers op het kadaster.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#27 , 29 jan 2018 19:12

update

Ik herhaal nog eens
De grond en huis zijn wel degelijk ooit verkocht door 1 van de 3 kinderen en de moeder na overlijden van de vader. Een deel van die grond, namelijk 4/12, is vandaag na 40 jaar nog altijd eigendom van de 2 andere kinderen. Nooit mee verkocht dus, ook niet toen het huis in de loop van de jaren een tweede keer is verkocht.
Die 2 kinderen wonen elk in een sociale huurwoning en mogen geen eigendom hebben.

Wat zijn nu de beste opties om die grond van de hand te doen?
Schenken aan de huidige eigenaars? Zijn er dan geen notaris kosten/ andere nadelen? (behalve het feit dat je vreemden een gratis stuk grond zou schenken)
Schenken aan eerste graad familie die het dan eventueel verkopen aan de huidige eigenaar?

Voorlopig hebben beide kinderen uitstel gekregen maar het moet wel binnen 6 maanden opgelost worden.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#28 , 02 feb 2018 08:47

Ziet er iemand de ideale oplossing?
De huidige eigenaars zijn uitgenodigd bij de notaris en zijn nu op de hoogte van dat stuk dat dus niet aan hen toebehoort maar wel gebruiken. Zij leken niet geïnteresseerd kosten te maken om dit in orde te maken.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#29 , 02 feb 2018 09:19

Ik denk dat, na het overlijden van de vader, de grond voor de helft naar de 3 kinderen is gegaan in naakte eigendom, dus ieder voor 1/6e .
Moeder heeft haar 1/2 aan 1 kind geschonken. Blijft dus nog 2/6de die die niet geschonken werden. En die komen nu terug boven water. Foutje van de notaris die dat had moeten opmerken bij de verkoop.
Oplossing: grond gratis aan de huidige eigenaars toewijzen en kosten voor de toenmalige notaris of zijn kantoor..

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#30 , 05 feb 2018 22:29

De notaris, (niet dezelfde als toen tijdens de verkoop want dat Notariaat bestaat niet meer) heeft voorgesteld de grond maar te schenken en de kosten aan de huidige eigenaars te presenteren. De huidige eigenaars gaan (natuurlijk) akkoord.
Grond zomaar gratis weggeven aan vreemden, ik vind dat niet normaal en heb daar een zeer dubbel gevoel bij maar ik ben gelukkig niet rechtstreeks betrokken.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”