Erfenis niet verdelen

ll_6565
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis niet verdelen

#1 , 20 nov 2017 19:07

Beste

Situatie:
2 Jaar terug verkochten mijn ouders hun woning. De beschikbare gelden werden belegd. Mijn ouders huren een appartement. Er bestaat niks van huwelijkscontract, testament... We zijn met 4 kinderen die goed overeen komen. Er is geen sprake van schulden. Ieder van deze 4 kinderen heeft zelf kinderen.

Onlangs is pa overleden...
Graag wil mama wat betreft de belegde gelden alles houden zoals het is en over het volledig bedrag blijven beschikken. Alle successierechten wil ze zelf betalen.

Kan dat? Zo ja, welke gevolgen heeft dat voor ons in de toekomst? Welke administratieve zaken moeten er vervuld worden? Kan dat verstaan worden als afstand doen van een erfenis?

Met dank voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 nov 2017 19:19

Indien jullie niets opeisen blijft alles de facto van jullie moeder.
Ze zal de erfrechten betalen berekend alsof jullie het erfdeel wel krijgen, dus volgens de wettelijke erfopvolging.

Wat zijn de nadelen?
1. Uiteraard krijgen jullie dan nu niets.
2. Bij het overlijden van moeder betalen jullie een tweede maal erfrechten over hetzelfde geld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 20 nov 2017 20:33

De normale en volgens de wet voorziene gang van zaken voor de verdeling van roerende goederen als geld en effecten is dit :
de tegoeden worden per kind-erfgenaam geblokkeerd bij de bank waarbij moeder mee optreedt als vruchtgebruiker. Zij ontvangt levenslang de intresten maar de kinderen kunnen pas over de gelden vrij beschikken na het overlijden van moeder.
Wil men de gelden nu al gebruiken, kan overeen gekomen worden om aan moeder elk jaar zelf de voorziene intresten te betalen.
Bij het overlijden van moeder , komen alle banktegoeden op haar naam terug in de nalatenschap, waarop , zoals gezegd, u dan een tweede keer erfbelasting dient te betalen.
De door moeder voorgestelde regeling is alleen te overwegen als het over een beperkte som gaat. Waar die grens ligt, bepaalt uzelf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

ll_6565
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2017 07:19

Hartelijk dank voor alle nuttige info!

En wat als nu één van mijn broers/zussen toch zijn deel wil opeisen?

Komen we dan automatisch terecht in het tweede antwoord? De opeiser krijgt zijn geld maar moet jaarlijks interesten betalen aan moeder?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 21 nov 2017 10:22

De verdeling via geblokkeerde rekening is een letterlijke uitvoering van de wettelijke bepaling. Dit wordt zeker zo toegepast bij rechterlijke tussenkomst. Men kan daar van afwijken door vb. een jaarlijkse intrest te betalen aan de vruchtgebruiker of dat in één keer te doen volgens de geldende omzettingstabellen die gebaseerd zijn op de sterftecijfers. In deze gevallen kan de erfgenaam toch over de gelden beschikken. Deze laatste werkwijze wordt meestal toegepast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 21 nov 2017 13:34

Beste

De best mogelijke oplossing is dat de bank 4 effectenrekeningen opent naakte eigendom/vruchtgebruik. Dus op naam van elk van de kinderen met vruchtgebruik ten aanzien van de moeder. Moeder houdt dan de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik over die 4 rekeningen.
De kinderen die aan de moeder volledig beschikkingsrecht willen geven kunnen op 'hun' rekening volmacht geven over de naakte eigendom aan de moeder. Zij kan dan de facto beschikken over de volledige som. De kinderen die dat niet wensen - wat hun goed recht is - doen dat niet. op deze wijze is de verdeling ook al gemaakt zodat bij het overlijden van de moeder dit al geregeld is. dan valt enkel het vruchtgebruik weg.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”