verdeling erfenis

vanreeta4
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verdeling erfenis

#1 , 20 nov 2017 17:08

Ik probeer zelf de aangifte van de nalatenschap van mijn vader in te vullen, maar twijfel aan de in te vullen gegevens op de lijn "aandeel in de erfenis" bij de identiteit van de aangever (pag.4/23).
De situatie is als volgt: vader overleden, moeder leeft nog in de gezinswoning, + één meerderjarig kind. (ik dus)
Alleen gemeenschappelijk vermogen, roerend en onroerend. (geen contract of testament)
aangever 1= moeder: ik denk 100% vruchtgebruik en 50% blote eigendom??? of 50% volle eigendom???
aangever 2= zoon: ik denk 50% blote eigendom??? (of moet dat 100% zijn?)
De bedoeling is dat het onroerend deel van de zoon nu reeds belast wordt, zodat dit niet volledig belast wordt bij overlijden van moeder (hogere belasting op groter bedrag)
Is het niet zo dat moeder ook een deel van de nalatenschap krijgt, samen met het kind? Zodat het kind dan belast wordt op een 25% deel (de helft van het vermogen= nalatenschap, te delen door twee erfgenamen?)
Graag uw commentaar aub
Met dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 nov 2017 17:16

Het is eenvoudig aangezien alles gemeenschappelijk was en er maar één kind is:

1. Wat valt in de erfenis: de helft van alles
2. Jij erft als kind die helft in blote eigendom.
3. Uw moeder krijgt over die helft het vruchtgebruik.
4. Uw moeder blijft volle eigenaar van "haar helft".

Wat de tarieven betreft, die kunt u niet kiezen.
Die service wordt gratis aangeboden door de tollenaar zelf.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

vanreeta4
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2017 17:40

Met dank voor uw snelle reactie.
Dus krijgt moeder alleen vruchtgebruik op de erfenis (= 50% vermogen) en ...geen deel in blote eigendom?
Sorry dat ik aandring, maar ik was van mening dat zij ook als erfgename een deel in eigendom kreeg.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 20 nov 2017 18:20

Met dank voor uw snelle reactie.
Dus krijgt moeder alleen vruchtgebruik op de erfenis (= 50% vermogen) en ...geen deel in blote eigendom?
Sorry dat ik aandring, maar ik was van mening dat zij ook als erfgename een deel in eigendom kreeg.
Neen ze erft geen blote eigendom. Die erft u (volledig) maar uw moeder heeft daar het vruchtgebruik van.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 20 nov 2017 20:26

In de aangifte vul je in bij aandeel in erfenis:
- voor moeder : 1/1 vruchtgebruik
- voor uzelf : 1/1 blote eigendom
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”