mag moeder huis verkopen zonder kinderen te raadplegen?

Willyvst
Topic Starter
Berichten: 3

mag moeder huis verkopen zonder kinderen te raadplegen?

#1 , 19 nov 2017 13:30

Mijn vader is een paar jaar geleden overleden en nu wil mijn moeder haar huis verkopen en een appartement gaan huren.

Mag mijn moeder haar huis verkopen zonder de kinderen te raadplegen? Met de nieuwe erfenisrechten weten wij niet meer als kinderen waar we aan toe zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 nov 2017 16:18

Hoe oud zijn die kinderen? Zijn ze mede-eigenaar van het huis,

eylis
Berichten: 8842

#3 , 19 nov 2017 17:09

Als ze gehuwd waren volgens het wettelijk stelsel en het huis tijdens hun huwelijk aankochten, zijn de kinderen samen reeds voor de helft naakte eigenaar van de woning waarvan de moeder dan het vruchtgebruik heeft. Dus de moeder zal wel overleg moeten plegen met de mede-eigenaars.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 20 nov 2017 11:36

De kinderen zullen hun akkoord en handtekening moeten geven bij de verkoop. Zij kunnen wel de verkoop niet tegenhouden. In principe worden de kinderen uitbetaald voor het deel dat zij (mede-) eigenaar zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper
Berichten: 391

#5 , 20 nov 2017 17:05

De kinderen zullen hun akkoord en handtekening moeten geven bij de verkoop. Zij kunnen wel de verkoop niet tegenhouden. In principe worden de kinderen uitbetaald voor het deel dat zij (mede-) eigenaar zijn.
Is het moeder haar persoonlijke eigendom niet want TS schrijft 2 keer "haar huis".
Denk wel dat dit een verschil zou maken , niet ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 20 nov 2017 17:21

De kinderen zullen hun akkoord en handtekening moeten geven bij de verkoop. Zij kunnen wel de verkoop niet tegenhouden. In principe worden de kinderen uitbetaald voor het deel dat zij (mede-) eigenaar zijn.
Is het moeder haar persoonlijke eigendom niet want TS schrijft 2 keer "haar huis".
Denk wel dat dit een verschil zou maken , niet ?
Klopt. Maar: In 99 percent van de gevallen drukken vraagstellers zich daaromtrent verkeerd uit.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”