probleem ontstaan vruchtgebruik

LucParm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

probleem ontstaan vruchtgebruik

#1 , 19 nov 2017 10:52

Beste
Ik heb een vraag die is ontstaan uit een redelijk complexe situatie.
Het probleem betreft niet het bepalen van wie wat erft want dat is wettelijk redelijk duidelijk.
Het probleem betreft het al dan niet ontstaan van een vruchtgebruik.
Ik denk dat de familiale situatie iets duidelijker kan maken.
Vader (P) en Moeder(L) hebben een enkele dochter (M).
De vader heeft een broer die drie kinderen heeft en de moeder heeft ook meerdere neven.
De vader overlijdt in het jaar 2003 (op dat ogenblik is zijn broer reeds overleden).
Op dat ogenblik bezitten de vader en de moeder samen een gezinswoning.
De dochter heeft op dat ogenblik reeds haar eigen woning in bezit.
Na het overlijden van de vader blijft de moeder wonen in de gezinswoning waar ze ongetwijfeld het vruchtgebruik van heeft.
De zus van de moeder overlijdt zonder kinderen in het jaar 2011 en bepaalt in een testament dat haar nalatenschap (waaronder een woning) wordt verdeeld tussen haar zus (moeder L) en de nicht (dochter M). Om de erfenisrechten te betalen wordt de gezinswoning verkocht en verhuist de moeder van haar gezinswoning naar de woning van haar overleden zus.
De dochter M blijft wonen in haar eigen woning.
In 2017 overlijdt de dochter M echter onverwachts zonder testament en laat zelf geen kinderen na.
Hierdoor zal de woning van de dochter M en haar andere roerende middelen worden verdeeld over haar moeder L en de drie kinderen van de broer van haar vader.
Blijkbaar is dit de wettelijke weg.
De notaris denkt echter dat de moeder een vruchtgebruik moet krijgen op de woning van de dochter en op de roerende middelen van de dochter. Daardoor zou dan ook erfenisbelastingen op dat vruchtgebruik moeten worden betaald door de moeder.
De woning van de dochter was echter nooit in het bezit van de moeder en de moeder heeft er ook nooit gewoond.
Vandaar de vraag: is er sprake van het ontstaan van vruchtgebruik voor de moeder of niet in deze situatie?
Graag jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 nov 2017 11:27

Is niet normaal. Tussen moeder en dochter is er geen overdracht van vruchtgebruik. Zij hadden beiden de helft van die woning in volle eigendom. Dat wordt nu verder verdeeld : moeder bezit 75 % , de neven samen 25 %. Gaat het niet over recht op wonen , met die 75 %? En niet over vruchtgebruik. Normaal zal zij 25 % huur moeten betalen aan die neven. Eigenaardig toch!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 19 nov 2017 11:51

"De notaris denkt echter dat de moeder een vruchtgebruik moet krijgen op de woning van de dochter en op de roerende middelen van de dochter."

Bij het overlijden van de dochter ontstaat er geen nieuw vruchtgebruik voor de moeder.
De moeder behoudt wel het vruchtgebruik dat ze reeds had igv overlijden van haar echtgenoot (voor zover dat intussen niet werd omgezet en uitbetaald).
Dochter heeft destijds blote eigendom geërfd van haar vader. Ik vermoed dat de notaris sprak over de voortzetting van die splitsing vruchtgebruik/blote eigendom in hoofde van de nieuwe erfgenamen. Maar op dat bestaand vruchtgebruik dient geen tweede maal erfrecht te worden betaald.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 20 nov 2017 11:13

Bij de erfenis van de dochter is er geen splitsing BE/VG. Alles wordt geërfd in volle eigendom : de helft door moeder, de andere helft door de drie neven samen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 20 nov 2017 11:30

Bij de erfenis van de dochter is er geen splitsing BE/VG. Alles wordt geërfd in volle eigendom : de helft door moeder, de andere helft door de drie neven samen.
Maar wat de dochter op ogenblik van overlijden in blote eigendom bezat blijft blote eigendom als ze voor de vruchtgebruiker is overleden.
Door overlijden van blote eigenaar wordt BE geen VE. Daarvoor moet de VG eerst overleden zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”