Hoe de goederen na inventaris verdelen ?

mzvg
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Hoe de goederen na inventaris verdelen ?

#1 , 16 nov 2017 19:41

Mijn vader, weduwnaar, is enkele maanden geleden overleden. Wij zijn 7 kinderen waarvan 1 minderjarige. Mijn zus is door beslissing van de rechtbank nu de voogd van mijn minderjarige broer. De notaris heeft ieder in het begin aangeschreven en (o.a) uitdrukkelijk gezegd dat alles in de woning dient behouden te worden voor opname in de inventaris. Binnenkort is er dus een inventaris, gevolgd door de aangifte van nalatenschap. Alles wordt dus door de notaris geregeld.
Mijn vraag is: wat gebeurd er na de aangifte van nalatenschap? Ik bedoel: met alles wat er in de woning staat? Normaal gezien wordt dat “onder ons” verdeeld? Maar gezien er twee kinderen (ik inbegrepen) heel ver wonen, en er aan de andere kant een “clan” is (waar absoluut niet mee te praten valt) die dichtbij de woning woont, had ik gedacht of de notaris loten kan maken en door lottrekking wat er in de woning staat kan verdelen.
Is dat mogelijk of kan/moet die verdeling anders gebeuren?
Bij voorbaat dank
mzvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 16 nov 2017 19:46

Dat kan.
Wij hebben stukken op gelijst wie wil wat.
Ook kleinkinderen mochten kiezen.
Bepaalde zaken waren reeds op voorrand afgesproken ... juwelen voor dochter vb.

mzvg
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2017 20:17

Franciscus
Knap dat jullie dat zo hebben gedaan.
Bij ons gaat dat dus zo goed niet verlopen, vrees ik.

Mijn wens is dat de notaris loten maakt van wat er in het huis staat (=heel veel). Natuurlijk ook met de bedoeling om te voorkomen dat de "clan" de verdeling onder hun doet...

Reclame

mzvg
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2017 11:50

Moet iedereen met die wijze (loten maken en lottrekking) akkoord gaan opdat de notaris dat kan doen ?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 nov 2017 20:21

Wij hebben alle waardevolle stukken laten schatten, en dan mocht ieder om toer kiezen totdat ze aan een bepaalde waarde kwamen. Diegene die meer had gekozen moest bij betalen, de anderen kregen geld bij

mzvg
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 nov 2017 12:44

Wij hebben alle waardevolle stukken laten schatten, en dan mocht ieder om toer kiezen totdat ze aan een bepaalde waarde kwamen. Diegene die meer had gekozen moest bij betalen, de anderen kregen geld bij
Dus ik begrijp dat jullie dat gezamelijk zijn overeengekomen.

Maar wat ik zou willen weten is wat de notaris kan doen ivm de verdeling in mijn geval. Ik heb na de inventaris geen kijk op de goederen. Ik woon daar niet. Wat ik weet is dat als iemand vd familie iets ontvreemd dan moet dat bewezen worden. En als het bewezen is dat hij iets ontvreemd heeft dan kan hij er geen recht meer op hebben. Maar dat is allemaal vooralleer de inventaris plaats heeft.
Dus mijn vraag is : wat kan de notaris voor mij doen NA de inventaris. Ik had dus gedacht aan een loten-verdeling. Maar heeft de notaris daar de macht voor? Hoe gebeurd dat ? Als de anderen niet met een loten-verdeling akkoord gaan, wat dan ?

Dank bij voorbaad

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”