personenbelasting overleden persoon

natasjadespiegelaere
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

personenbelasting overleden persoon

#1 , 15 nov 2017 19:04

Beste,
Ik kreeg net een betaling in de bus voor de personenbelasting van mijn biologische vader.
Dit is een brief van de federale overheid financien. Zij melden mij dat deze persoon gestorven is en dat ik de personenbelasting dien te betalen.
Ik was niet op de hoogte van het overlijden van deze man, dit is mijn biologische vader maar ik heb sinds mijn kindertijd geen contact meer gehad met hem laat staan dat ik op de hoogte was van zijn overlijden.
Ik ben in chock en is dit wel wettelijk dat ik moet opdraaien voor deze kost?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 15 nov 2017 20:43

De schulden van een ouder gaan over op de erfgenamen tenzij je als erfgenaam de erfenis weigerde. Je biologische vader heeft je dus erkend als z n kind ? Anders zouden ze niet bij u uitkomen.

Wat te doen? Je wist niet van z n overlijden en hebt dus geen daden van erfopvolging gedaan noch een erfenisaangifte ondertekend... Ws was er geen erfenis. Heeft de overleden vader nog andere wettelijke kinderen?

Als je vader je erkend heeft ws best alsnog (via notaris) de erfenis verwerpen en bezwaar indienen bij de belasting.

Als je vader je erkend heeft zal hoedanook de begrafenis en de laatste ziekenhuisrekening door z n erkende kinderen te betalen zijn.

Als je vader je erkend heeft had je hoedanook (samen met de andere kinderen of apart) aangifte van de nalatenschap moeten doen of de vrijstelling vragen. Hoe lang geleden is hij overleden?

Best langsgaan bij notaris. t Zal je wat geld kosten doch je kan er niet onderuit om het te regelen.

natasjadespiegelaere
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2017 21:07

Blijkbaar is hij overleden in mei. Maar tot op heden werd ik niet op de hoogte gebracht.
Ik heb via een nicht gevraagd of hij overleden was.

Reclame

natasjadespiegelaere
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2017 21:36

Ben je sowiezo erkend als je ouders op 11 jarige leftijd scheiden? Ik ben waarschijnlijk sowiezo erkend dan?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 15 nov 2017 21:50

Scheiden op 11 jarige leeftijd: voordien dus getrouwd?
Dan is erkenning niet van toepassing, dit is automatisch het geval geweest (en kan niet zomaar ongedaan gemaakt worden, je hebt quasi een DNA test nodig hiervoor).

Dus wat Sirkii zegt:
Tenzij je wilt uitzoeken of je iets van erfenis zou kunnen rapen, zou ik je aanraden om naar een notaris, of naar een rechtbank van eerste aanleg, te gaan en de erfenis te verwerpen.
Direct ook bezwaar aantekenen aangezien je geen erfgenaam bent in dat geval.
Wil je de erfenis wel, dan hoef je niets te doen, behalve dit te betalen.

Ziekenhuisrekening zijn niet voor jou als je geen erfgenaam bent.
Begrafeniskosten is een twijfelgeval, maar kun je in feite laten opnemen in de schulden van de overledene, zonder dat dit aanzien wordt als een daad van aanvaarding.
Na een half jaar wordt dit echter wel wat lastiger, maar op zich hoeft men na een half jaar ook niet meer bij jou aan te kloppen hiervoor...

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 15 nov 2017 22:08

Welke familienaam hebt u ...is ook al een aanwijzing.
Als u een geboorteakte vraagt op de gemeente moet daar opstaan wie uw vader en moeder zijn.
Indien vader daar op staat is hij ook uw wettelijke vader.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”