beding van schenking

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

beding van schenking

#1 , 13 nov 2017 22:02

Hoi,

Een tijdje geleden is mijn grootmoeder overleden. Er zijn twee kinderen: Zus en Broer.
Er is één huis te verdelen.

Broer wil graag in het huis blijven wonen en wil zich inkopen. Voor Zus geen probleem, op één voorwaarde: aangezien Broer ook al de gezegende leeftijd van 55 jaar gepasseerd is, altijd alleenstaand is geweest en er bij hem van kinderen geen sprake meer is, vraagt zij een beding van schenking naar haar dochter. De bedoeling is dat dit geld uiteindelijk bij het kleinkind van Zus terecht komt (een kind van ongeveer 5 jaar met een tamelijk zware mentale (leeftijd: 2 jaar) + fysieke handicap). Gezien de toestand van het kleinkind - dat in het slechtste geval verlengd minderjarig zal verklaard worden en naar een dagopvang zal moeten - wil zij de schenking niet rechtstreeks aan het kleinkind doen, maar aan haar dochter.

Dochter vraagt zich af, in dit geval, wat haar rechten en plichten zijn. Niets tot de schenking een feit is (en dat mag voor dochter nog làng duren!) of.... is het zo dat Dochter naakte eigenaar wordt en Broer het vruchtgebruik heeft?

Dochter kan pas volgende week bij haar notaris terecht, maar wil hier haar licht al eens opsteken.

Dankjewel op voorhand,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 nov 2017 22:13

Ik begrijp de vraag niet.
Ik veronderstel dat de broer de helft van de waarde aan zijn zus gaat betalen zodat hij alleeneigenaar wordt van het huis.
Maar wat moet de broer dan nog wel schenken en waarom? Hij heeft immers net een half huis betaald aan zijn zus.
Of bedoel je dat hij een testament moet maken waardoor het kleinkind waarvan sprake zijn enige erfgenaam wordt?
Dat zou hij kunnen doen (als hij dat zelf zo wil). Maar je hebt er geen inspraak in.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#3 , 13 nov 2017 22:22

Broer heeft geen kinderen, de familie eindigt ook bij hem. Verder is er nog de Zus, haar dochter en haar kleinkind. Da's al wat er van die familie over is.

Zus wil graag dat het huis later naar haar dochter gaat: zij gaat akkoord dat broer haar uitkoopt (voor een schijntje) als hij in de akte laat zetten dat het huis later terugkeert naar haar dochter (wanneer hij sterft dus), als zijnde een schenking. De bedoeling is dan dat de dochter het huis verkoopt, zodat het kleinkind een spaarcentje heeft voor later, want er is een grote kans dat het kleinkind door de beperkingen niet zelfstandig zal kunnen leven.

Ik weet zelf niet hoe dat in zijn werk gaat en of dit mogelijk is. Ik weet ook niet of hier achteraf nog schenkingskosten op moeten betaald worden of erfenisrechten... Zus verwoordt het als volgt: dochter wordt naakte eigenaar en broer heeft het vruchtgebruik. In de ogen van dochter klopt dit hélemaal niet, aangezien Broer zus uitkoopt...

Dochter probeert dus ook een beetje te weten te komen hoe en wat, omdat ze het zelf al moeilijk genoeg heeft en niet zit te wachten op een vergiftigd geschenk.

Ik probeer het uit te leggen zoals ik het begrepen heb.

Edit: Broer is hiermee akkoord.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 13 nov 2017 22:49

Een schenking is enkel mogelijk bij leven...
Als broer zijn zus uitkoopt wordt hij alleeneigenaar.
Nu is hij al voor de helft eigenaar.
De dochter heeft dus gelijk, op deze wijze gaat het niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#5 , 13 nov 2017 23:12

Hoe kan het dan wel gaan, natuurlijk, liefst met zo min mogelijk kosten voor de dochter?
Zus wil het huis/geld niet: zij heeft het niet nodig. Broer wil graag in het huis blijven wonen, heeft ook nooit ergens anders gewoond. Zus vind dit prima, maar wil graag dat de dochter achteraf het huis krijgt.

Dochter vind het ook allemaal prima, maar wil zich bij de dood van Broer achteraf niet blauw betalen aan erfenisrechten/schenkingsrechten, wil ook niet voor voldongen feiten komen te staan mocht broer zijn gezondheid het laten afweten (rusthuiskosten ocmw, onderhoud huis, verlies woonbonus weet ik veel wat)... Dochter (ik dus) kent er allemaal niet veel van en weet graag welke opties er zijn.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 14 nov 2017 11:08

Enkele eigenaardigheden. Ik begrijp wel de uiteindelijke bedoeling maar broer moet kosten maken. Eerst successierechten, dan zus uitkopen en registratie betalen. Dan huis wegschenken?
Men mag toch verwachten dat hij kan blijven wonen. Wat betreft rusthuiskosten. Als hij het huis wegschenkt en hij komt in een rusthuis terecht, zal de begunstigde van de woning moeten instaan voor de opleg als broer dat niet zelf meer kan.
Ik denk dat het meest simpele is dat broer zijn nicht aanduidt al enige erfgenaam.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#7 , 14 nov 2017 12:03

Hij mag zéker blijven wonen, dat is net de bedoeling, dat hij daar blijft wonen :) Dochter (ik dus) is helemaal niet van plan om hem daar uit te zetten, Zus ook niet. Het is ook zeker en vast niet de bedoeling dat één van hen grote bedragen moet betalen om dan uiteindelijk niets meer te hebben.

Zus en Broer zijn nog niet te rade gegaan bij de notaris en ik denk dat ze daar wel even gaan wakker worden.

Dankjewel beiden voor de goede raad.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 14 nov 2017 12:29

Lijkt me toch veel gedoe voor iets dat eenvoudig kan.
Broer moet het kleinkind in zijn testament zetten zoals ik aanvankelijk zei en ook Wanton komt tot die conclusie.

Voor andere oplosssingen is er steeds een opeenstapeling van kosten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”