Erfenis

Sven couwenbergh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 13 nov 2017 20:28

Kan iemand helpen ?
Mijn buurvrouw heeft spijtig genoeg haar man moeten afgeven na60 jaar huwelijk.
Ze was getrouwd zonder huwelijkscontract. Heeft geen kinderen maar hij had wel enkele neven en nichten.
Ze hadden al zeker 20 jaar geen contact met deze neven en nichten. Ze heeft nu een aanzienlijke som geld en een eigen huis. Kan er mij iemand zeggen of deze neven en nichten recht hebben op een deel van de erfenis en zo ja op wat en hoeveel ? Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 nov 2017 20:36

In de veronderstelling dat alles van de twee samen was valt de helft daarvan in de erfenis.
Die gaat in blote eigendom naar de familie van de echtgenoot. Ze worden naakte eigenaar.
De weduwe krijgt daarvan het levenslange vruchtgebruik.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sven couwenbergh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2017 20:38

Geld dit voor zowel roerende als onroerende goederen ?

Reclame

Sven couwenbergh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2017 20:42

In de veronderstelling dat alles van de twee samen was valt de helft daarvan in de erfenis.
Die gaat in blote eigendom naar de familie van de echtgenoot. Ze worden naakte eigenaar.
De weduwe krijgt daarvan het levenslange vruchtgebruik.
Geld dit voor zowel roerende als onroerende goederen ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 13 nov 2017 20:55

Ja voor alles.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 13 nov 2017 21:29

Best een gaan praten met een notaris.
Mogelijk heeft de vrouw ook wel ooit geërfd ( ik zeg maar)
Neven en nichten dan gaat de staat een redelijk hoog % erfenisrechten innen.

https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... partners-0
https://www.wikifin.be/nl/levensmomente ... zMQAvD_BwE
http://www.notaris.be/erven-schenken/er ... aanvaarden

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 14 nov 2017 11:01

In dit geval worden de drie vermogens weder samengesteld. Dat wil zeggen dat wordt nagegaan wat eigenlijk tot iemands eigen vermogen behoort wegens schenking of erfenis. In de nalatenschap komt de helft van de gemeenschap plus de eigen goederen van de overledene. Indien er geen maatregelen zijn getroffen, vb. een clausule 'langst leeft, al heeft ', gaat de blote eigendom naar zijn neven en nichten en krijgt mevrouw het vruchtgebruik. Zij behoudt haar helft in de gemeenschap plus eigen goederen.
Ik hoop dat iemand dat ooit heeft uitgelegd aan die mensen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”