opvragen notariële akte

ditteke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

opvragen notariële akte

#1 , 12 nov 2017 14:02

In 1996 is onze vader overleden. Er werd een notariële akte van de nalatenschap opgesteld waarbij vaders tweede echtgenote het vruchtgebruik van de onroerende goederen kreeg alsook de volledige eigendom van het gemeenschappelijke vermogen. Bij opzoeking blijkt dat de kinderen een "vordering tot inkorting" hadden kunnen eisen, tenzij er een schriftelijk bewijs zou zijn dat de kinderen er afstand van zouden doen.
Vraag 1) Hoort "het afstand doen van vordering tot inkorting" bij de originele akte en had dit in de akte moeten opgenomen zijn?
Vraag 2) Indien niet, hoe kunnen wij dan een afschrift bekomen van deze afstand?
Vraag 3) Wat zou de notaris ons in rekening mogen brengen voor het eventuele opzoekwerk.
Met vriendelijke groeten,
Mevr. Schelfhout Edith

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 nov 2017 15:36

Het is niet à priori zeker dat dergelijke vordering mogelijk is.
Het hangt af van hoeveel kinderen er waren en van de verhouding tussen de waarde van de onroerende goederen enerzijds en roerende goederen (spaargeld, beleggingen, inboedel, auto, enz) anderzijds.
Het is immers mogelijk dat het reservataire erfdeel van de kinderen werd gerespecteerd in de wilsbeschikking.

Als jullie geen afstand hebben gedaan gaat geen enkele notaris iets vinden in die zin.
Afstand doen = afstand van volledige erfenis. Was dus blijkbaar niet het geval.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ditteke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2017 09:21

Er werd geen afstand gedaan van enige erfenis. Het bedrag van de vordering bedraagt +/- 4.120,00/kind op datum van overlijden vader (oktober 1996). Dit bedrag is een correct gegeven. Moeten wij een advocaat raadplegen om die vordering alsnog te krijgen?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 nov 2017 11:27

De kinderen werden blijkbaar in het ongewisse gelaten ( bewust?) over hun rechten. Indien er kinderen zijn uit een vorige relatie, kan het bijna niet dat de overlevende echtgenote volledige bevoegdheid verwerft over de gemeenschappelijke goederen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 13 nov 2017 15:25

Er werd geen afstand gedaan van enige erfenis. Het bedrag van de vordering bedraagt +/- 4.120,00/kind op datum van overlijden vader (oktober 1996). Dit bedrag is een correct gegeven. Moeten wij een advocaat raadplegen om die vordering alsnog te krijgen?
Herlees aub wat ik eerder schreef.
Uit de vraag leid ik af dat jullie wel de onroerende goederen hebben geërfd en dat het enkel over de roerende goederen (geld) gaat.
U moet in eerste instantie nagaan of uw vader, door wat hij aan zijn weduwe heeft nagelaten, het reservatait erfdeel van de kinderen wel of niet heeft
gerespecteerd. Zonder die wetenscjhap valt er niet concreet op uw vraag te antwoorden.

Dus:
Klopt mijn afleiding?
Wat was de waarde van de onroerende goederen?
Wat was het totaal aan geld?
Met hoeveel kinderen erfden jullie?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ditteke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2017 18:45

Ok, ik reciteer nu uit de akte "Aangifte van de nalatenschap": ...dat hij in tweede echt gehuwd was met ...., onder het beheer van het wettelijk stelsel ingevolge huwelijkscontract verleden voor...op.... Dat voormeld huwelijkscontract onder meer bedong: Verdeling van het Gemeenschappelijke Vermogen: partijen komen overeen, dat het gemeenschappelijk vermogen aan de overlevende zal toebehoren voor de geheelheid in volle eigendom. Er werden geen giften tussen echtgenoten opgemaakt. Dat uit zijn eerste huwelijk met .... vier kinderen werden geboren, met name.....
Dat diensvolgens de nalatenschap van wijlen de heer ... toekomt:
-wat de goederen betreft afhangende van de gemeenschap: voor de geheelheid in volle eigendom aan zijn overlevende echtgenote;
-wat de goederen betreft afhangende van de nalatenschap: voor de geheelheid in vruchtgebruik aan zijn genoemde overlevende echtgenote en voor de geheelheid in naakte eigendom aan zijn vier kinderen, ieder voor één/vierde in naakte eigendom.
Dat van de gemeenschap afhangt: zichtrekeningen, spaarrekening, termijnrekeningen voor in totaal: 1.773.527 Bef. In dit bedrag zit vervat, 300.000 BEF voor meubilair en mobilaire voorwerpen.
Dat van de nalatenschap afhangt:
Actief: 1) de helft van het netto-actief 886.764 BEF
2) eigendom, geschat 6.000.000 BEF

Passief: begrafeniskosten, koffietafel, kiststuk: 114.885 BEF
Dank op voorhand voor uw antwoord,

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 13 nov 2017 19:17

Gezien de totaliteit kan de echtgenote idd de vermelde som erven, als zijnde gemeenschappelijke tegoeden. Die 886.000 is minder dan 1/4 van de totale nalatenschap. Maar gemakshalve worden alle roerende goederen tot de gemeenschap gerekend. Daar twijfel ik toch aan. De gelden die vader had bij het begin van dit huwelijk zijn in principe niet gemeenschappelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 13 nov 2017 19:24

Totale erfenis was dus 6 886 764 BEF.
Uw vader mocht 1/4 van zijn erfenis aan eender wie geven, dus ook aan zijn echtgenote.
Hij heeft 886 764 BEF + vruchtgebruik woning aan zijn echtgenote nagelaten.
Indien 886 764 BEF + waarde vruchtgebruik woning samen minder dan bedraagt dan 1 471 691 BEF
is dat vierde niet overschreden. De waarde van het vruchtgebruik hangt af van ouderdom van jullie stiefmoeder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ditteke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 nov 2017 09:04

Stiefmoeder is geboren in het jaar 1932 en was dus op de dag van vaders overlijden 63 jaar. De dag na het overlijden was zij jarig en werd dan 64 jaar. Het oudste kind is echter geboren in 1945 en er is dus een verschil van slechts 13 jaar in leeftijd tussen beiden. Dat maakt dat qua vruchtgebruik haar leeftijd moet opgetrokken worden met 7 jaar, dus in 1996 was de geschatte leeftijd van stiefmoeder 63 + 7 = 70 jaar oud op de dag van overlijden. Momenteel is zij 85 jaar oud + 7 jaar = 92 jaar voor vruchtgebruik.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 14 nov 2017 13:16

Stiefmoeder is geboren in het jaar 1932 en was dus op de dag van vaders overlijden 63 jaar. De dag na het overlijden was zij jarig en werd dan 64 jaar. Het oudste kind is echter geboren in 1945 en er is dus een verschil van slechts 13 jaar in leeftijd tussen beiden. Dat maakt dat qua vruchtgebruik haar leeftijd moet opgetrokken worden met 7 jaar, dus in 1996 was de geschatte leeftijd van stiefmoeder 63 + 7 = 70 jaar oud op de dag van overlijden. Momenteel is zij 85 jaar oud + 7 jaar = 92 jaar voor vruchtgebruik.
Ongeveer 16 percent van de waarde van het huis op ogenblik overlijden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ditteke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 nov 2017 18:26

Dus, als ik het goed begrijp, kunnen wij geen "vordering tot inkorting" doen...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 14 nov 2017 18:45

Neen. Dat is wat ik en Wanton allebei schreven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”