Verhuur ouderlijke woning aan kleinkind

miekedolleke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verhuur ouderlijke woning aan kleinkind

#1 , 09 nov 2017 18:54

Mijn ouders verblijven reeds drie jaar in een RVT. Hun woning, de ouderlijke woning, staat gedurende al die tijd leeg en onbewoond. Aangezien beiden de leeftijd van 90 of meer hebben bereikt en aangezien mijn vader zwaar dementerend is, werd door de vrederechter mijn oudste broer als voorlopig bewindvoerder aangesteld. Nu heel recent overleed mijn moeder en werd door mijn drie broers en twee zussen heel snel daarna (één week) de ouderlijke woning zo goed als helemaal leeg gemaakt met de bedoeling om er één van de kleinkinderen (voorlopig?) te laten inwonen. Enerzijds positief om leegstand en verkrotting van de woning tegen te gaan, anderzijds minder positief dat dit beslist werd zonder enig gezamenlijk overleg of inspraak van mijnentwege. Mijn vraag naar jullie deskundigheid toe is de volgende; kan mijn familie de ouderlijke woning verhuren aan een kleinkind en zo ja, onder welke concrete voorwaarden en condities moet dit geschieden conform de wettelijke regels? Moet de vrederechter hierbij geraadpleegd worden en zo ja, zal deze de voorwaarden vastleggen onder dewelke wij dit pand kunnen verhuren?Graag uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 09 nov 2017 19:50

Kleinkind betaalt normale huur aan overblijvende ouder.. Overblijvende ouder heeft normaliter het vruchtgebruik dus de huur komt hem toe (om de rvt-factuur te betalen). Wel niet mooi dat er geen overleg was maar probeer toch een ruzie_erfenis te vermijden.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 09 nov 2017 21:08

Mijn deelneming bij het overlijden.
Er was een bewindvoerder en die heeft in principe geen verantwoording aan erfgenamen af te leggen. Wel aan de vrederechter.
Uiteraard niet fijn als u zelf in de buurt bent. Maar de bewindvoerder kan en mag die beslissing nemen.
Sta er wel op dat er een conform contract is en een conforme huurprijs gestort wordt op de rekening van vader.
U kan wel bij vrederechter toezicht aanvragen van de gevoerde rekeningen.
Is er ook een vertrouwenspersoon aangesteld naast de bewindvoerder?
Als er idd niet overeengekomen word tussen de kinderen .....mogelijk bemiddeling proberen?

Reclame

miekedolleke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2017 17:20

Vriendelijk dank beste Sirkii en Franciscus voor de prompte reactie.
Er is inderdaad een vertrouwenspersoon aangesteld in de persoon van mijn jongste zus. Mijn probleem is namelijk dat er sinds de opname in het RVT wel al regelmatig zaken zijn gebeurd die mijn vertrouwen in sommige van mijn broers of zussen enigszins geschaad hebben. De voornaamste aanleiding daartoe is dat ik het gevoel krijg dat er onvoldoende informatie en overleg doorstroomt naar mijn persoon toe en dit omdat ik al kritische opmerkingen maakte ivm bijvoorbeeld een renteloze lening aangaande de aankoop van een woning die mijn oudste zus kon loskrijgen bij mijn vader die toen al dementerende was en waarvan mij dit jaar gevraagd werd opdat ze deze lening niet meer zou moeten aflossen. Ik heb dit geweigerd omdat ik vind dat ieder van ons zessen recht heeft op een gelijk deel van het vermogen van onze ouders. Ik zou daarmee enkel akkoord gegaan zijn indien er schriftelijk vastgelegd werd dat deze lening op een later tijdstip bij de erfenis zou verrekend worden. Tot vandaag komen wij als broers en zussen nog redelijk goed overeen, maar dat is dan vooral te wijten aan het feit dat ik over heel wat zaken mijn mening niet heb durven geven en nog steeds blijf zwijgen. Ik wil me zo goed mogelijk correct laten informeren alvorens nog bedenkingen te willen geven. Ik hoop ook dat we met ons allen het gezond verstand laten zegevieren. Nogmaals oprechte dank voor uw ondersteuning.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 10 nov 2017 19:16

Als uw vader toen al een bewindvoerder had ...dan had volgens mij de vrederechter al toelating moeten geven. Zulke zaken kunnen niet zomaar alleen door de bewindvoerder beslist worden.
Nu een wijziging van voorwaarden van dat leningscontract is zo wie zo vrederechter.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”