erfenis huis

catofthedark
Topic Starter
Berichten: 11

erfenis huis

#1 , 09 nov 2017 11:39

Binnenkort ga ik wettelijk samenwonen met mijn vriend. Als ik me niet vergis wil dit ook zeggen dat hij mijn erfgenaam wordt.
Het huis waarin ik woon staat op mijn naam. In het huis zijn er twee woningen. Mijn moeder heeft dit eigenlijk gekocht en op mijn naam gezet, zodat ik later geen successierechten moet betalen. Er is echter wel een contract dat wanneer ik het verkoop zonder haar toestemming of haar eruit zet, ik haar het geld moet terugbetalen.
Nu wil zij uiteraard dat moest ik vroegtijdig sterven, het huis nog op haar naam komt te staan. Wanneer ik in een testament zet dat het dan naar haar gaat, is dit rechtsgeldig?
Mijn vader en moeder zijn ook sinds mijn kindertijd uit elkaar. Hij heeft mij vreselijk behandeld en nooit voor mij gezorgd. Kan ik via het testament er ook voor zorgen dat hij niet met een deel van het huis gaat lopen?
Op dit moment ben ik ook akkoord dat mijn moeder het huis volledig krijgt, ze heeft er tenslotte veel geld in gestoken. Maar over 5 à 10 jaar, wanneer mijn vriend ook mee heeft geïnvesteerd in verbouwingen,... wil ik hem ook niet met lege handen achterlaten, moest ik overlijden en mijn moeder er nog zijn. Is het mogelijk om dan een clausule te maken, dat mijn vriend de woning waar wij wonen mag verhuren en daar het huurgeld van mag opstrijken voor het aantal jaar dat hij hier heeft gewoond? (Dus na 10 jaar, dat hij gedurende 10 jaar huurinkomsten kan innen)?

Alvast bedankt voor de input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 nov 2017 14:40

Bij wettelijk samenwonen krijgt de langstlevende automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 nov 2017 18:56

Als het de bedoeling is dat er kinderen komen, zullen uw kinderen het huis van u erven. Maar uw - met u wettelijk samenwonende of gehuwde - partner erft , zoals gezegd, het vruchtgebruik van de gezinswoning. In principe kan hij , na uw overlijden, zelf levenslang blijven wonen of de huur innen. U kan dat via testament beperken of uitbreiden. Indien hij u zo graag ziet dat hij gaat investeren in uw woning, zal je hem toch iets meer moeten geven. Bv. door na trouwen de woning gemeenschappelijk te maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

catofthedark
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 10 nov 2017 12:05

Er komen geen kinderen of huwelijk. Op dit moment heeft hij nog niets geïnvesteerd en mijn moeder heel veel, dus is het logisch dat mijn moeder nu recht heeft op het huid. Wanneer hij later ipv huurgeld mee de lening betaald, wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dus op dit moment wou ik het zo regeken dat het huis (met twee woningen) onder eigendom van mijn moeder komt, maar dat hij, per jaar dat we er samen hebben gewoond, vruchtgebruik krijgt van de woning waar wij verbleven.
Dit is echter bedoeld voor de eerste jaren om mijn moeder en haar investering te beschermen. Na een 7 tal jaar wil ik men testament dan herbekijken om te zorgen dat het geupdate is. Wanneer mijn moeder overlijdt wil ik sowieso dat hij het huis erft en wanneer hij inderdaad veel heeft geïnvesteerd wil ik zijn naam gerust op de akte laten zetten.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 10 nov 2017 21:34

Ik denk dat u best één en ander bespreekt met een notaris, en vraagt dat die een correcte akte opstelt met uw wensen. Zo iets doe je best niet zonder begeleiding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”