erfenis nonkel apartements blok

gert01
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

erfenis nonkel apartements blok

#1 , 04 nov 2017 15:09

Beste mensen,

ik had is een paar vraagjes.. 2jaar geleden is mijn nonkel gestorven nu erfde ik mijn tante mijn andere nonkel en mijn zusje een apartement blok, een huis en nog wat los staand geld. nu om dat mijn nonkel niet wilt verkopen hebben wij een dagvaarding gedaan en kregen wij te horen van de advocaat van mijn nonkel dat er nog erfgenamen zijn.. zal over 4 halfbroers gaan waar ik zelf niets van wist .. ondertussen hebben wij de succesie rechten al wel betaald.. ook op het kadaster staan wij als enige eigennaars.. iemand een idee hoe dit verder gaat gaan? hebben zij nog recht op de erfenis? en wat met de successie rechten?
hoop hier wat antwoorden te krijgen want ik zit met mijn handen in het haar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 nov 2017 15:21

Maar na het overlijden is er toch een attest van bekendheid of een akte van erfopvolging opgesteld?
Wat staat daar in?
Als er werkelijk een vergissing is gebeurd en er zijn effectief halfbroers in het spel dan erven die ook.
De nalatenschap wordt alsdan in een vaderlijke en een moederlijke lijn gesplitst (kleine kloving).
Enkel de volle broers en zussen erven in beide lijnen.
Halfbroers- en zussen erven enkel in de lijn waartoe ze behoren.

Indien er erfgenamen bijkomen moeten ze ook een aangifte doen.
Het kadaster zal ook de nodige aanpassingen doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

gert01
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2017 16:16

alvast bedankt voor het snelle antwoord ! het rare is dat hij hier nooit iets over heeft gezegd tot dat hij de dagvaarding aankreeg.. nu had ik nog een vraagje nu was er een som los geld waar een deel van onze succesie rechten zijn van betaald.. kunnen zij hun deel daar van opeisen? en wat met de teveel betaalde succesie rechten?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 04 nov 2017 16:32

alvast bedankt voor het snelle antwoord ! het rare is dat hij hier nooit iets over heeft gezegd tot dat hij de dagvaarding aankreeg.. nu had ik nog een vraagje nu was er een som los geld waar een deel van onze succesie rechten zijn van betaald.. kunnen zij hun deel daar van opeisen? en wat met de teveel betaalde succesie rechten?
Uw oom zal zich ook van geen kwaad bewust zijn geweest tot hij de dagvaarding kreeg.

Zij kunnen hun deel eisen voorzover ze kunnen bewijzen dat het er was.
Aangezien dit een zware administratieve fout zou zijn waaraan uzelf geen schuld hebt DURF ik
toch veronderstellen dat de Vlaamse Belastingsdienst het teveel betaalde aan de betroffen personen
terugbetaalt.

Werd deze erfenis afgehandeld door een notaris? Zo ja steek daar uw licht eens op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

gert01
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2017 16:46

idd erfenis werd opgevolgd door een notaris.. na ik dit bericht te horen kreeg heb ik direct na de notaris gebeld, en volgen hun hadden wij hen moeten inlichten..

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 04 nov 2017 16:50

idd erfenis werd opgevolgd door een notaris.. na ik dit bericht te horen kreeg heb ik direct na de notaris gebeld, en volgen hun hadden wij hen moeten inlichten..
ZIJ hadden een correcte akte van erfopvolging moeten opstellen!!!!!
Het is niet omdat men erfgenaam is dat men alle erfgenamen en de wettelijke devolutie in het algemeen kent.

Verder: ja in deze omstandigheden zullen er correcties moeten gebeuren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”