erfrecht

Katrijn K
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erfrecht

#1 , 25 okt 2017 17:15

Wij zijn reeds 10 jaar wettelijk gehuwd met gemeenschap van goederen. Wij wonen samen in onze gezamenlijke woning en hebben samen nog een woning en een landbouwgrond gekocht. Mijn man heeft 2 volwassen kinderen uit een vorig huwelijk, Ik heb ook 2 volwassen kinderen uit een vorig huwelijk.
Wat gebeurt er als 1 van ons 2 overlijdt ? Blijft alles zoals het is tot ook nr. 2 overlijdt of moeten er reeds bepaalde zaken verdeeld worden ?
Als bv. ik eerst overlijd, moeten alleen mijn kinderen dan successierechten betalen ? Of gaat er ook een gedeelte naar mijn echtgenoot ?
Is het verstandig dat wij beiden een testament maken dat ieders helft naar ieders kinderen gaat, of is dit zowieso het geval ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 okt 2017 20:10

Uw kinderen erven enkel van u (wanneer u overlijdt)
Zijn kinderen erven enkel van hem (wanneer hij overlijdt).

De kinderen erven enkel de blote eigendom bij het eerste overlijden.
De langstlevende echtgenoot krijgt het vruchtgebruik levenslang.
Bij het tweede overlijden worden de kinderen volle eigenaar van wat ze van hun
respectievelijke ouders hebben geërfd.

In elke fase moeten de erfgenamen de verschuldigde erfrechten betalen op hun erfdeel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Katrijn K
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2017 09:49

Dankuwel voor de info !

Reclame

Katrijn K
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2017 09:52

De kinderen komen alle 4 schitterend overeen, en we willen dat ook graag zo houden als wij er niet meer zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”