eigendommen in onverdeeldheid

chrisenvera
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

eigendommen in onverdeeldheid

#1 , 19 okt 2017 11:18

hallo,
Mijn vrouw is na een erfenis al enige tijd mede eigenaar van twee huizen. De eigendommen zijn verhuurd en dus nog in onverdeeldheid.
Wij zouden onze oudste zoon graag in één van de huizen laten wonen maar de andere eigenares (zus van mijn vrouw) weigert dit.
Kunnen wij hierin toch eenzijdig doorgaan ? Dus de huidige huurder eenzijdig opzeggen ? Of moeten we ons gewoon bij de beslissing van mijn schoonzus neerleggen ? Is er geen mogelijkheid dat we onze zoon dus in onze eigen (halve) eigendom kunnen laten wonen ?
De twee woningen verdelen (dus ieder één) is voorlopig nog geen optie maar moet natuurlijk ooit toch gebeuren.
Dank voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 19 okt 2017 12:22

Zolang het huis niet je volle eigendom is kan je de huurders niet eenzijdig uitzetten voor eigen bewoning. Je kan wel de uit onverdeeldheid rechterlijk afdwingen doch probeer eerst een verdeling ondereen te regelen.

Vanzelfsprekend heb je recht op de halve huur tot de volle eigendom geregeld is en betaal je de helft van de kosten tot dan. Probeer overeen te komen om dure gerechtskosten etc te vermijden.

tira00
Berichten: 929

#3 , 19 okt 2017 13:06

Je kan de zus natuurlijk wel een soort "dreig"brief sturen wat de financiële gevolgen zouden zijn, ook voor haar, als jij via een gerechtelijke procedure uit onverdeeldheid wil stappen.
Een advocaat kan die voor je opstellen en is niet zo duur.
Bij ons heeft dat geholpen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 20 okt 2017 19:52

Ik vermoed dat de zus er minder bezwaar zou tegen hebben indien uw zoon wel de helft van de actuele huur aan haar zou betalen. Zij kan uiteraard niet verplicht worden enige financieel nadeel te aanvaarden gesteld dat u uw zoon gratis zou willen laten wonen. Dat u afstand doet van uw deel van die huur is uw zaak. Het zou ook kunnen dat - indien de huuropbrengst gelijkaardig is - zij de volledige huur optrekt van de tweede eigendom en dat uw zoon gratis woont in de eerste. Ook dan zal ze geen nadeel ondervinden.
Een derde oplossing is natuurlijk dat alles blijft zoals het is, en dat jullie met de huurinkomsten een derde pand huren en daar de zoon laten wonen?
Gemeenschappelijk element van deze oplossing : het is jullie zoon, niet die van de andere erfgenaam
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”