onderlinge overeenkomst

siesken
Topic Starter
Berichten: 263

onderlinge overeenkomst

#1 , 17 okt 2017 20:46

Hallo,
Even een voorbeeld:
Vrouw 84jaar weduwe en haar vriend 80jaar met wie ze samenwoont.
Kan de vrouw een overeenkomst maken met de vriend dat hij daar mag blijven wonen tot zijn laatste dagen.(is dit wettelijk)
De vriend heeft een huis waar zijn domicili staat,maar hij woont er dus niet.
De weduwe heeft 4 kinderen.
Bij het overlijden van de weduwe kunnen de kinderen dan het huis verkopen?
groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2017 14:50

Ik vermoed dat dit wettelijk is. Ik heb met mijn vriendin ook zo'n regeling (hoewel we nog maar jonge dertigers zijn en geen 80 ;) ): Indien één van beiden iets overkomt, krijgt de andere het levenslange vruchtgebruik van de woning. De kinderen erven wel de naakte eigendom, maar kunnen de langstlevende ouder dus niet uit de woning zetten.

Ik vermoed dat de situatie in uw vraag gelijkaardig is. De vrouw kan het levenslange vruchtgebruik aan de partner schenken. Naakte eigendom gaat dan naar de kinderen, maar zei kunnen de partner er niet uitzetten. Ze kunnen de woning wel verkopen, maar het vruchtgebruik zal blijven bestaan. Bijgevolg zal een potentiële koper de woning dus ook niet kunnen gebruiken zolang de vruchtgebruiker leeft. Dit zal uiteraard een negatief effect hebben op de verkoopprijs.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

siesken
Topic Starter
Berichten: 263

#3 , 24 okt 2017 13:16

Bedankt voor je antwoord


Maar haar vriend heeft geen domicil bij haar.
groeten

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2017 13:36

Bedankt voor je antwoord

Maar haar vriend heeft geen domicil bij haar.
groeten
Je hoeft je domicilie niet te hebben in de woning waar je het vruchtgebruik over hebt (je hoeft er zelfs niet te wonen). Als ik zou overlijden, mag mijn vriendin gerust op een appartementje gaan wonen en ondertussen onze woning verhuren. Ook dat is vruchtgebruik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 24 okt 2017 13:51

Vermoedelijk zal die vlieger niet opgaan, tenzij de woning voor 100 percent van haar is.
Indien die woning van haar en haar overleden echtgenoot was dan zijn de kinderen nu reeds voor de
helft blote eigenaar en worden zij na overlijden moeder volle eigenaar van die helft.

In het beste geval zal de oude rakker mogen blijven wonen mits betaling van een halve huur.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 okt 2017 15:22

Vermoedelijk zal die vlieger niet opgaan, tenzij de woning voor 100 percent van haar is.
Daar heb je wel een goed punt. Ik ga er in mijn redenering inderdaad van uit dat de woning 100% van de vrouw is (of bijvoorbeend 50% van de vrouw, 50% van de vriend), wat misschien wat kort door de bocht is, aangezien er ook andere situaties kunnen zijn. Als de kinderen deels eigenaar zijn van de woning (deels eigenaar geworden op het moment dat de vader / man van de vrouw, stierf), kan de moeder niet zomaar het vruchtgebruik toewijzen aan haar vriend, zonder dat de kinderen daarin akkoord gaan.

Belangrijk is dus inderdaad om te weten of de vrouw al dan niet 100% eigenaar is (of samen met haar vriend 100% eigenaar), of dat de kinderen ook al een stuk eigenaar zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

siesken
Topic Starter
Berichten: 263

#7 , 27 okt 2017 08:05

DE vrouw heeft het vruchtgebruik en de 4 kinderen de blote eigendom

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 okt 2017 08:57

DE vrouw heeft het vruchtgebruik en de 4 kinderen de blote eigendom
Voor zover ik weet kan vruchtgebruik niet zomaar overgedragen worden, en eindigt het vruchtgebruik als de vruchtgebruiker sterft. Als de kinderen daarna het vructhgebruik toestaan aan de partner, is dit moglijk, maar de vrouw kan niet zomaar haar vruchtgebruik op eigen initiatief overdragen aan de partner.

In deze situatie heeft de partner na de dood van de vruchtgebruiker niets meer in dit huis te zoeken. Hij is geen eigenaar, heeft geen vruchtgebruik en is er zelfs niet gedomicilieerd... Eigenaars van de woning zouden bijvoorbeeld wel kunnen verhuren aan de parner, moesten ze dit wensen... Maar ik vermoed dat dit niet de bedoeling zal zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

siesken
Topic Starter
Berichten: 263

#9 , 28 okt 2017 07:15

OK, vriendelijk bedankt voor de uitleg

eylis
Berichten: 8840

#10 , 28 okt 2017 13:54

ik meen dat er nog iets niet klopt in dit verhaal: stel nu nog dat de vrouw voor 100% eigenaar is van haar woning: als haar vriend (met wie ze samenwoont) zijn domicilie op een ander adres heeft, kunnen zij nooit een wettelijk samenwoningscontract getekend hebben. Om de eenvoudige reden dat ze op het moment van de erfafspraken NIET, samenwonen voor de wet, maw: er is geen gezinswoning. Dan kan er toch geen testament tot vruchtgebruik gesloten worden? Anders zou dat toch betekenen dat je aan gelijk wie (met wie je goed overeenkomt :-) het vruchtgebruik van je woonst kan toekennen??

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 28 okt 2017 15:22

Officieel woont de man daar niet dus daar best niets over zeggen .... zijn status in het rijksregister is beslissend ... hij woont ergens anders dus vruchtgebruik stopt bij overlijden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 28 okt 2017 16:03

ik meen dat er nog iets niet klopt in dit verhaal: stel nu nog dat de vrouw voor 100% eigenaar is van haar woning: als haar vriend (met wie ze samenwoont) zijn domicilie op een ander adres heeft, kunnen zij nooit een wettelijk samenwoningscontract getekend hebben. Om de eenvoudige reden dat ze op het moment van de erfafspraken NIET, samenwonen voor de wet, maw: er is geen gezinswoning. Dan kan er toch geen testament tot vruchtgebruik gesloten worden? Anders zou dat toch betekenen dat je aan gelijk wie (met wie je goed overeenkomt :-) het vruchtgebruik van je woonst kan toekennen??
Voor zover men het reservatair erfdeel van de gewone erfgenamen niet aantast mag men via testament het vruchtgebruik aan iemand anders doen toekomen, gesteld dat men volle eigenaar van de woning is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 okt 2017 10:36

...gesteld dat men volle eigenaar van de woning is.
Tja, maar de vrouw is geen volle eigenaar, en ik vermoed niet dat de kinderen de vriend het vruchtgebruik gaan gunnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 30 okt 2017 10:53

...gesteld dat men volle eigenaar van de woning is.
Tja, maar de vrouw is geen volle eigenaar, en ik vermoed niet dat de kinderen de vriend het vruchtgebruik gaan gunnen...
Het was een reactie op de opmerking van eylis waarbij werd verondersteld dat de vrouw de enige eigenaar is van de woning.
Als men niet voor 100 percent volle eigenaar is kan men het vruchtgebruik niet aan een gekozen persoon nalaten aangezien men er niet (volledig) over beschikt.

In het geval van TS zouden de kinderen zelf hun deel van het vruchtgebruik moeten wegschenken aan de vriend van hun moeder. Met betaling schenkingsrechten en notariële akte!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”