Onterven halfbroer en halfzus

Sophie Dewaele
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onterven halfbroer en halfzus

#1 , 10 okt 2017 14:26

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin. Mijn partner (waarmee ik feitelijk samenwoon met mogelijkheid huwelijk in de toekomst) heeft 2 kinderen uit een vorige relatie. Ik heb samen met mijn huidige partner een zoon. Dus mijn partner heeft 3 kinderen, ikzelf één die gemeenschappelijk met hem is.

Als ik de lijn van erfgenamen doorloop, kom ik op een situatie waarbij het kan bestaan dat wanneer mijn erflijn wegvalt (kleine familie), en mijn zoon mijn gedeelte erft, er bij zijn overlijden (wanneer mijn zoon nog geen kinderen of echtgenoot zou hebben) zijn halfbroer en halfzus ook op de lijst van erfgenamen komen. Dit betekent dat de erfenissen vanuit mijn familie, overgedragen kunnen worden aan de kinderen van mijn partner en dus in de "familielijn" komt van zijn ex-partner (door die kinderen).

Dit is iets wat mijn familie ten stelligste wilt vermijden. Hoe kunnen we dit aanpakken? Wij hebben helemaal geen band met de "stiefkinderen" en vinden het ook zeer onrechtmatig dat dit tot bij hen kan geraken. We zouden dan liever andere erfgenamen of instanties aanduiden. Wat is mogelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 10 okt 2017 17:58

Beste wat je kunt doen, is gaan spreken met een notaris hierover.
Zolang deze niets officieel in een document moet gieten, zal dit je niets kosten.

Ik weet dat bepaalde familieleden onterven niet kan, maar deze situatie moet wel mogelijk zijn, me dunkt.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 10 okt 2017 19:11

Zonder testament erven zijn 2 kinderen uit eerdere relatie niet van u of uw familie. Het gezamenlijk kind erft van hem én van u.
Uw partner, vader van uw kind, kan een deel erven van dat kind, dat dan weer naar zijn andere kinderen kan gaan. Halfbroer/zus erft niet rechtstreeks. En op dit moment kan vader niet onterfd worden : die krijgt minstens 1/4.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”