erfbelasting betalen met geblokkeerde rekening

dindin73
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

erfbelasting betalen met geblokkeerde rekening

#1 , 09 okt 2017 18:06

Mag een notaris, die een geblokkeerde rekening in zijn beheer heeft, de erfbelasting (van Vlabel) van zijn 2 cliënten betalen met deze geblokkeerde rekening? Ik heb deze kosten zelf moeten betalen (heb een andere notaris). Ik heb geen document ondertekend om deze rekening vrij te geven. Hij vertegenwoordigt slechts 2 personen van 4 partijen. Ook de anderen hebben hun kosten zelf betaald. Hij heeft geen mandaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 okt 2017 13:04

Bij de uiteindelijke verdeling zal daar toch compensatie voor moeten gegeven worden. Let daar zelf ook op, vraag de afrekening ter inzage.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dindin73
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2017 14:21

Is het normaal dat een notaris het beheer van de tegoeden op zich neemt zonder de anderen te raadplegen of op de hoogte te brengen? Noch mijn notaris noch Ik was op de hoogte dat hij de rekeningen beheerde. Mijn notaris had het nochtans voorgesteld. Ik heb meerdere malen meegedeeld dat ik kosten aangaande het huis zelf betaal doch hij heeft nooit laten weten dat deze kosten via deze rekening konden betaald worden. Ondertussen betaal ik nog steeds deze kosten.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 okt 2017 19:13

U kan hem een nota sturen met de bewijzen van hetgeen u voor de nalatenschap heeft betaald. Hij zal u dat toch op één of andere manier dienen terug te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 11 okt 2017 20:30

Belasting heeft altijd een voorrecht op de sommen die uit erfenis komen. Er is geen enkel probleem als de notaris dit betaalt en nadien verrekent in de verdeling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

VJI
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2017 11:24

@ Basejumper: En hoe zit het dan met de interesten? Hoe worden die dan verrekend in de vereffening? Als ik het goed lees dan heeft die notaris slechts voor 2 cliënten de erfbelasting via de geblokkeerde rekening betaald wat betekent dat die niet hun eigen vermogen hebben moeten aanspreken wat de andere cliënt(en) wel hebben moeten doen.

iota
Berichten: 830

#7 , 12 okt 2017 15:17

Mijn ervaring: je moet alles zelf vragen aan de notaris.
Als je recht hebt op intresten (voor zo ver de moeite tegenwoordig), moet je er zelf om vragen, anders worden dergelijke 'details' makkelijk over het hoofd gezien. Zeker ook zorgen dat je alle gemaakte kosten ivm de nalatenschap inbrengt.

Wij moesten de successierechten en notariskosten (zaak sleepte lang aan) ook zelf betalen, want dat waren 'eigen kosten'.
Volgens onze notaris konden van de geblokkeerde rekening enkel kosten worden betaald die te maken hadden met de overledene (begrafenis, ziekenhuisrekeningen, afrekeningen energieleveranciers, enz.) of kosten die dienden om de nalatenschap in stand te houden (grondlasten, brandverzekering, dringende reparaties, nutsvoorzieningen...).
Maar dat kreeg ik pas te horen toen ik daar zelf naar informeerde. Daarvoor betaalde ik ook alles uit eigen zak.

Bij ons beheerde de notaris de rekeningen niet. Die stonden gewoon op de bank geblokkeerd. Ik bezorgde de rekeningen aan de notaris, die dan de bank opdracht gaf te betalen. Mss had ik het zelf ook rechtstreeks met de bank kunnen regelen, dat weet ik niet.

Successierechten: veel mensen veronderstelden idd dat we die uit nalatenschap konden betalen, dus wss wordt dat meer gedaan. Wss bestaan daar niet echt regels over en interpreteert de ene notaris dat al wat losser dan de andere.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 12 okt 2017 19:25

Eén en ander hangt wel af van de zaak als dusdanig. Bij het overlijden van de eerste ouder is zo iets moeilijker. Maar bij de nalatenschap van de tweede ouder of van elke alleenstaande, moet het kunnen dat de gelden van de geblokkeerde rekening gebruikt worden voor betalingen allerhande. Kosten van ziekenhuis, begrafenis en derg. mogen door een erfgenaam rechtstreeks met de bank geregeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”