Aangifte van nalatenschap - diverse

Jos De Zoeker
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aangifte van nalatenschap - diverse

#1 , 06 okt 2017 17:04

Enkele vraagjes ivm het invullen van de aangifte van nalatenschap.
Moeder is deze zomer overleden. Vader is overleden in 2005. 3 Kinderen.
Moeder verbleef sinds enkele maanden voor het overlijden in een WZC; voordien meer dan 10 jaar in een serviceflat.
Rubriek Verzekeringen pag 9 van aangifte: het WZC heeft een verzekering voor het gebouw en inboedel. De verzekering voor inboedel die moeder had, werd opgezegd bij haar intrek in het WZC. Kruis ik aan dat de lichamelijke roerende goederen niet verzekerd waren?

Rubriek Uitdoving van vruchtgebruik of overgang van vruchtgebruik
Na het overlijden van vader in 2005 is het geërfde geld op een rekening blote eigenaar (3 kinderen) /vruchtgebruiker(moeder) geplaatst en belegd geweest. Bij overlijden van moeder was het vruchtgebruik van moeder omgezet. Er staat enkel nog een kleine som op de effectenreking. Is het correct om dan de eerste mogelijkheid van de aangifte aan te kruisen: "Het overlijden heeft geen uitdoving of overgang van vruchtgebruik tot gevolg"?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 okt 2017 17:14

1. Ja
2. Ja : overgang van vruchtgebruik dient enkel aangegeven te worden voor onroerend goed.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jos De Zoeker
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2017 19:53

O.K. Dank voor uw vlug antwoord.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”