erven

arabescato
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

erven

#1 , 06 okt 2017 16:09

Ik ben weduwe en heb 1 kind van 18 jaar oud.
Mijn schoonouders hadden 2 kinderen (mijn man en zijn zus).
Schoonouders zijn reeds lang voor mijn man overleden.
Nu is de zus van mijn man overleden, wettelijk samenwonend en kinderloos.

Mijn zoon erft als enige wettige erfgenaam haar gezinswoning waarvan de waarde geraamd wordt
op 485 000 EUR. Hij erft in blote eigendom omdat het vruchtgebruik naar de wettelijk
samenwonende partner gaat.
Via testament gaat al het roerend bezit, dus ook het geld, naar de wettelijk samenwonende partner.

Mijn kind is nog maar pas aan zijn univ studies begonnen en heeft geen inkomen en
uiteraard ook niet de nodige spaartegoeden om de zeer hoge erfrechten te betalen.
De partner van zijn overleden tante wenst niet in te gaan op het voorstel om de woning te verkopen.

Wat zijn nu de opties voor mijn zoon? Ik vrees dat hem een vergiftigd geschenk te beurt is gevallen en dat haar partner
het beste van twee werelden heeft gekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 okt 2017 17:04

Zo'n kans mag die niet laten voorbijgaan. Probeer samen met uw bank een manier te vinden dat hij een lening krijgt om de successierechten te betalen. Eventueel lenen jullie als zijn ouders mee en betalen de lening zo lang hij studeert. Er zijn waarschijnlijk mogelijkheden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

arabescato
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2017 17:39

Zo'n kans mag die niet laten voorbijgaan. Probeer samen met uw bank een manier te vinden dat hij een lening krijgt om de successierechten te betalen. Eventueel lenen jullie als zijn ouders mee en betalen de lening zo lang hij studeert. Er zijn waarschijnlijk mogelijkheden.
Dat gaat niet want ik ben alleenstaande (weduwe) met een bescheiden inkomen.
Kan de vruchtgebruiker onder deze omstandigheden niet gedwongen worden toch te verkopen?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 06 okt 2017 19:17

Het vruchtgebruik op de gezinswoning van een wettelijk samenwonend koppel kan enkel door de vruchtgebruiker opgezegd worden. Je hebt dus maar 2 keuzes: de torenhoge successie betalen of de erfenis verwerpen. Weet ook.dat grote renovatiewerken (mits nodig en door u beslist) ook door uw zoon te betalen zijn.

Ik denk dat k in uw situatie zou verwerpen en al zeker als de partner nog vrij jong (en gezond) is. Blote eigendom verkopen is aartsmoeilijk en de opbrengst zal niet volstaan voor de successierechten. Tante bedoelde het waarschijnlijk goed maar heeft het verkeerd aangepakt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 06 okt 2017 19:30

Het vruchtgebruik op de gezinswoning van een wettelijk samenwonend koppel kan enkel door de vruchtgebruiker opgezegd worden. Je hebt dus maar 2 keuzes: de torenhoge successie betalen of de erfenis verwerpen. Weet ook.dat grote renovatiewerken (mits nodig en door u beslist) ook door uw zoon te betalen zijn.

Ik denk dat k in uw situatie zou verwerpen en al zeker als de partner nog vrij jong (en gezond) is. Blote eigendom verkopen is aartsmoeilijk en de opbrengst zal niet volstaan voor de successierechten. Tante bedoelde het waarschijnlijk goed maar heeft het verkeerd aangepakt.
Ik heb ooit een erfenis om die reden verworpen: ik erfde de blote eigendom van een woning met een vruchtgebruiker die 10 jaar jonger was dan ik en de woning was min of meer een ruine.
In het geval van TS, erven van een tante, zijn de erfrechten moordend hoog.

Op basis van de informatie die TS geeft denk ik dat er simpelweg geen andere optie is dan te verwerpen.
Tante wist ofwel niet beter ofwel was ze onder druk gezet door haar partner ofwel was ze een serpent.
Kortom: vergiftigd geschenk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”