erven lijst eigenaars van het kadaster

Maxymo
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

erven lijst eigenaars van het kadaster

#1 , 06 okt 2017 15:18

Wij zijn de eigenaars van een stuk bouwgrond. Tegen deze bouwgrond ligt nog een stukje grond ( geen bouwgrond ) dat indertijd is gekocht door stiefvader. Stiefvader heeft dit gekocht toen hij getrouwd was met mijn moeder ( gemeenschap goederen).

Na het overlijden van stiefvader stoot ik op een document van de administratie van het kadaster met name de lijst van de eigenaars van dat perceeltje.
het is ondertekent door een gemachtigd ambtenaar.
De notaris heeft altijd tegen ons gezegd ( toen mijn moeder kwam te sterven ) dat dit stukje dat tegen dat van ons lag en dus van stiefvader was ( zogezegd ) niet aan ons zou toekomen als stiefvader zou overlijden.

Echter lezen wij nu op dat document van het kadaster dat ook de naam van mijn moeder bij dat perceeltje staat dat zogezegd van stiefvader was.
Er staat duidelijk perceel .......... Jan Verherck /echtg Maria Sleeckx
Wil dit dan zeggen dat mijn moeder hier ook eigenaar van was en dat dit stuk eigenlijk aan ons had moeten toekomen ?
Hij heeft namelijk voor zijn dood een testament gemaakt dat alles wat tijdens het huwelijk was aangekocht naar ons zou gaan ( onroerend) ?

In de aankoop acte heeft hij wel laten vermelden dat dit van zijn ouders zou voortgekomen zijn enz.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 okt 2017 15:40

Als dat stuk grond ook van uw moeder was kunt u dat achterhalen via de aangifte voor de erfenisrechten van toen zij is overleden.
Als het niet vermeld wordt is het enkel van stiefvader.
Dat is mogelijk indien hij het tijdens het huwelijk met persoonlijke middelen (bv.met wat hij bezat voor huwelijk of geërfd) die
grond heeft gekocht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 06 okt 2017 17:12

Beste maxymo,

stel die vraag rechtstreeks aan het kadaster of beter nog aan het Kantoor van Registratie van uw arrondissement.
U kan uw persoonlijke bezittingen ook nagaan op myfinmin.be.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2017 20:02

Er staat duidelijk perceel .......... Jan Verherck /echtg Maria Sleeckx
Indien beiden eigenaars waren, had er gestaan ...en zijn echtgenote ... of iets van die strekking.
Zelfs indien ze gehuwd waren in gemeenschap is het perfect mogelijk eigen goederen te bezitten; bvb erfenis of herbelegging van persoonlijke middelen.

Maxymo
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 okt 2017 19:37

Nog even verder over mijn post .
Ik had het dus in de begin post over een stukje grond dat mijn stiefvader ( die ons niet geadopteerd heeft ) gekocht heeft en dat tegen een stuk grond van ons ligt. Dit alles is dus gebeurt toen mijn moeder nog leefde. Nu heb ik dus de koopakte er nog eens bijgenomen en hier staat in vermeld dat mijn stiefvader dit gekocht heeft als wederbelegging. Er staat dus in de koopacte dat mijn stiefvader verklaaart de door hem gedane aankoop te doen voor zijn eigen rekening en in zijn persoonlijke naam, als wederbelegging van eigen penningen, voortkomende uit de nalatenschappen van zijn ouders .
In vermoed dat men hier bedoeld de gelden die voortkomen uit de erfenis van zijn ouders want het stuk dat hij kocht was niet van zijn ouders.

Nu is mij de vraag hoe dit wordt gecontroleerd dat dit als wederbelegging van eigen penningen is gebeurt uit e nalatenschap van zijn ouders ?
Volgens ons is dit onmogelijk en heeft hij dit gekocht met gelden van mijn moeder. Het is toch gemakkelijk om dit te beweren , niet?

Maar nu komt er nog een volgende . Na het overlijden van mijn moeder ( 2013 ) heeft hij toch een testament opgemaakt waarin hij volgende heeft laten opnemen . Ik herroep alle voorgaande testamenten . Ik vermaak mijn volledige nalatenschap aan de kinderen van mijn vooroverleden echtgenoot . één derde aan , één derde aan , één derde aan.

Verder het uitkeren van een legaat ten algemene titel aan mijn broer en zuster van alle onroerende goederen die mijn persoonlijke eigendom zijn en die niet afhangen van de huwelijksgemeenschap tussen mij en mijn vooroverleden echtgenoot.

Notaris zegt dat stuk van stiefvader aan zijn broer en zuster toekomt.

Klopt dit ??

Moet er nog rekening gehouden worden met die wederbelegging als hij nadien een testament heeft gemaakt ?
De onroerende voorheffing werd steeds van de gemeenschappelijke rekening betaald .

Moet dit stuk niet aan ons toekomen ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”