erfenis tante

marin1982
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis tante

#1 , 05 okt 2017 21:46

Een tante van mij is overleden op 12 september. Het was een zus van mijn overleden vader. Ze was ongehuwd en kinderloos zodat haar drie zussen en twee broers (waarvan 1 dus overleden) erfgenaam zijn. Ze had echter een testament waarin ze sommige neven en nichten een bedrag wou schenken, alsook de nog in leven zijnde broer wou onterven. Een van de tantes heeft de laatste jaren alles geregeld voor haar. Zij is nu ook bezig met het leegmaken van het huis zodat het verkocht kan worden. Ik vraag mij nu af wanneer de notaris mij gaat contacteren. Is door het testament die tante algemene legataris geworden en krijgen wij een legaat? Gaan ze eerst het huis verkopen en alle kosten (ziekenhuis, verzekeringen, belastingen enz) betalen voor wij gecontacteerd worden? Of moet het bekend maken van de algemene legataris samengaan met het bekend maken van de legaten? Hoe lang kan het duren voor ik iets hoor? Of ben ik vermoedelijk ook geschrapt uit het testament? Ik stel deze vragen liever niet aan de familie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 05 okt 2017 21:53

;;
Laatst gewijzigd door asperger op 05 okt 2017 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 05 okt 2017 21:54

Onmogelijk te beantwoorden zonder de inhoud van het testament te kennen.
Zonder testament zou u zeker erfgename zijn (bij plaatsvervulling). Met testament is het mogelijk dat u
onterfd bent.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 06 okt 2017 10:09

Diegene die nu het huis al leeg haalt, mag dat eigenlijk maar doen als zij is aangeduid als algemene legataris. Anders kan zij aangeklaagd worden voor diefstal.
Het is dus best mogelijk dat het testament al bekend is en dat TS daar niet in vermeld staat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”