Vrijgeven erfenis

Bokkerijder
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vrijgeven erfenis

#1 , 02 okt 2017 10:13

Wat kan er gedaan worden wanneer er bij het vrijgeven van een erfenis een persoon is die nog schulden heeft bij de overheid, en deze weigert te betalen. Deze persoon blokkeert (in dit geval met opzet) de hele procedure voor de andere erfgenamen, die geen enkele schuld hebben. Het kan toch echt niet dat de wetgeving zo slecht en onrechtvaardig opgemaakt is dat een iemand met slechte bedoelingen iedereen nadeel kan bezorgen.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Saar_
Berichten: 67

#2 , 03 okt 2017 14:21

http://www.advocatenbureau-gevaco.be/ni ... verlijden/

https://radio2.be/de-inspecteur/helpdes ... t-schulden

Aangezien ik vermoed ook in dezelfde situatie terecht te komen heb ik hieromtrent reeds opzoekingswerk gedaan. De schulden van de erfgenaam zouden geen invloed mogen hebben op de verdeling van de rest. Dit toch wanneer jullie beschikken over een attest van erfopvolging.

Asterx
Berichten: 155

#3 , 03 okt 2017 17:49

Nochtans heeft de bank een wettelijke verplichting om ervoor te zorgen dat de fiscale/sociale notificatie voldaan wordt, zonder een betaalbewijs mogen de banken geen tegoeden vrijgeven. Wat eventueel wel kan is dat de tegoeden opgevraagd worden door een notaris en dat deze dan instaat voor de betaling van de schulden of dat de erfgenaam met schulden een nieuwe rekening opent bij de bank waarop zijn erfdeel gestort wordt, maar deze rekening wordt dan geblokkeerd tot er een betaalbewijs voorhanden is van de fiscale/sociale notificatie.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 okt 2017 18:52

Er zal geen attest van erfopvolging afgeleverd worden als er geen duidelijke afspraak is omtrent die schuld. Misschien een akkoord om de gelden uit erfenis te gebruiken om (achterstallige) schuld te betalen.
Als er iemand is met schulden bij de fiscus, maar die correct een afgesproken afbetalingsplan volgt, is er geen beletsel om dat attest af te leveren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Saar_
Berichten: 67

#5 , 04 okt 2017 09:10

Er zal geen attest van erfopvolging afgeleverd worden als er geen duidelijke afspraak is omtrent die schuld. Misschien een akkoord om de gelden uit erfenis te gebruiken om (achterstallige) schuld te betalen.
Als er iemand is met schulden bij de fiscus, maar die correct een afgesproken afbetalingsplan volgt, is er geen beletsel om dat attest af te leveren.
Maar de overige personen krijgen toch wel hun attest of vergis ik me? En op basis daarvan kan de bank dan toch bevrijdend betalen aan de resterende familieleden zonder schulden?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 04 okt 2017 18:43

Zolang er geen akkoord is tussen de erfgenaam met schulden en de Registratie, wordt er geen attest afgeleverd. En zonder attest doet de bank ook niets.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Asterx
Berichten: 155

#7 , 04 okt 2017 19:04

@Wanton als er fiscale en/of sociale schulden zijn wordt er heel zeker een attest van erfopvolging afgeleverd, zowel door de notaris als door het registratiekantoor. Dit attest van erfopvolging zal dan de schulden vermelden die er zijn op dat moment. Zolang de schuld niet betaald is mag en kan een bank dus niet bevrijdend betalen.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#8 , 04 okt 2017 21:54

Attest van erfopvolging zal inderdaad opgemaakt worden. Tot daar geen probleem.
Een bank zal maar tot verdeling/vrijgave gelden overgaan
- ofwel als alle erfgenamen tekenen
- ofwel op instructie van een notaris (die dan de verantwoordelijkheid van de bank overneemt)
Maar overheid heeft een voorrecht erfenis voor onbetaalde schulden en zal dus beslag leggen op het erfdeel van de erfgenaam met schulden.
U kan in dit geval best een notaris aanstellen om desnoods een gerechtelijke vereffening-verdeling te organiseren. Zeker als een erfgenaam zelf weigert.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 04 okt 2017 22:56

Bedankt voor dit bericht. Het blijkt dan toch dat Registratie zijn houding heeft aangepast, cs. verbeterd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”