onterven

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

onterven

#1 , 29 sep 2017 13:43

mijn ouders hebben 3 kinderen,mijn ene broer komt al jaren niet meer naar huis,mijn andere mss 2 keer per jaar,ze doen ook niks voor hen (ze zijn 80 jaar) dus alles valt op mijn schouder,wat ik helemaal niet erg vind,ik ga door het vuur voor mijn ouders.nu zitten we zowat met de vraag,stel,één van mijn ouders overlijd,de andere blijft over.kan dan diegene die overblijft een rekening openen op mijn naam (ale,ik open die dan) en hij of zij zetten daar bv iedere maand een bedrag op ( en de persoon die overblijft krijgt een volmacht,dus ik kom niet aan dat geld zolang één van de 2 er nog is,maar als die dan ook sterft heb ik al een deel meer dan mijn broers,kan dit?pas op,ik hoop dat mijn ouders 100 jaar worden he,zij zijn alles voor mij,maar ik kan het niet verdragen dat zij evenveel zouden krijgen als ik,ze verdienen dit niet,en mijn brors zitten er alletwee goed in,financieel,ik niet,ik sta op invaliditeit en moet zien dat ik de eindjes aan elkaar kan knopen tot het einden van de maand.en als mijn 2 kinderen uit huis zijn,dan sta ik letterlijk op straat,dan heb ik nog ongeveer 900 invaliditeit,waarvan 700 euro huishuur,dan nog gas en eltric,en telefoon,en het is op,ik maak mij zoveel zorgen over de toekomst

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5397

#2 , 29 sep 2017 15:03

Niets belet uw ouders om u bij leven al maandelijks een redelijke "vergoeding" te geven voor uw zorgverstrekkingen. Best contant. Voorts kunnen zij per testament of met schenkingen buiten erfdeel het niet voorbehouden gedeelte aan u toewijzen.

Het niet voorbehouden erfdeel met 3 kinderen is 1/4e. De nieuwe erfwet gaat dit verlagen tot 1/2e.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 29 sep 2017 16:24

In deze context : 1/4 wordt verhoogd tot 1/2

Laat bij een notaris een testament opmaken door uw ouders, waarbij zij verklaren dat het beschikbaar deel aan u wordt toegekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

#4 , 29 sep 2017 17:02

moet je bij de notaris hiervoor betalen?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 sep 2017 20:08

Als je het zelf schrijft, moet je enkel de inschrijving in het register betalen.

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

#6 , 30 sep 2017 16:48

ik dacht altijd dat at niet kon,uw kinderen onterven,maar je kan dus wel laten schrijven dat ik bv de helft krijg en mijn 2 broers de andere helft

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

#7 , 30 sep 2017 16:57

oh ja,nog een vraagje,dus mijn ouders kunnen mij iedere maand bv al iets geven,dus daar kunnen mijn 2 broers niks van vragen,maar wat met het huis?is dat dan door 3 of kan ik daar ook recht hebben op de helft en zij 2 dus de andere helft?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 30 sep 2017 20:11

Zonder een geschrift, ttz. concreet een testament, wordt de hele nalatenschap verdeeld in 3 gelijke parten. Wij proberen u mee te geven dat via een testament een andere verdeling kan gedaan worden. Wend u daarvoor best tot een notaris, al was het maar voor een correcte verwoording.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”