Verwerping nalatenschap minderjarige kinderen

meljon
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Verwerping nalatenschap minderjarige kinderen

#1 , 26 sep 2017 11:27

Beste
Even situatie uitleggen.

Moeder is recent overleden,had er lange tijd geen contact mee.
Vader leeft nog en heb nog broers en zussen.

Nu wil ik de erfenis verwerpen dus via notaris.dat is helemaal in orde maar heb 4 minderjarige kinderen.

Notaris zegt om het simpel te houden zou ik gewoon de erfenis moeten aanvaarden want anders moet alles via de vrederechter gaan ivm de kinderen.

Mijn ouders hadden een huwelijkscontract.weet helemaal niets van hun financiële situatie.

Notaris spreekt ook van een kostenplaatje van 1000 euro of meer als het via de vrederechter moet gaan.
Wegens er dan een inboelbeschrijving moet gebeuren.

Heb geen enkel contact met vader als broers en zussen.ze zijn wel boos dat ik de erfenis wil verwerpen.
Dus gaan ze ook geen informatie vrijgeven.

Kan iemand me meer info geven ivm hoe het gemakkelijkst een erfenis te verwerpen in naam van minderjarige kinderen. Want heb het gevoel dat op welke manier dan ook ik met schulden zal blijven zitten.
Ofwel schulden uit erfenis of de kosten van de vrederechter.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 26 sep 2017 18:23

Volgens mij heeft de notaris gelijk: in het "belang" van de kinderen zal de vrederechter een boedelbeschrijving vragen en dit kost wat geld.

Onder voorbehoud: ik zou zelf aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving (wat u ook wat notarisereloon zal kosten).

Hoedanook zal die kost er mi zijn.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 sep 2017 22:57

Akkoord met advies van Sirkii : aanvaard de erfenis zelf mits boedelbeschrijving.
Zijn de minste kosten, en u ontvangt een eventueel positief saldo.

Had de notaris u moeten meedelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Sianna
Berichten: 156

#4 , 26 sep 2017 23:03

Een tip: als je sowieso al weinig/geen contact hebt met de andere familieleden, neem dan een eigen notaris.

meljon
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2017 12:30

Bedankt voor jullie antwoorden.

Heb zelf een notaris genomen.

Nu heeft mijn notaris een verklaring op eer gekregen van de notaris van mijn vader waarin wordt gezegd dat zij geen enkele activa als passiva had en dat hij alle facturen van voor als na haar dood zal betalen.
Heeft zo’n document enige waarde?

Misschien wel bijzeggen dat mijn moeder nooit een inkomst heeft gehad omdat ze altijd thuis is geweest voor de kinderen.
Dus in theorie zou het wegens het huwelijkscontract geen enkele erfenis zijn.
Heb gewoon schrikt van de laatste ziekenhuisfactuur want die gaat niet mild zijn.weet ik van een oom van moeders kant.

Bedankt voor het lezen en het advies

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 27 sep 2017 12:36

Waarom werd een notaris aangesteld als er geen erfenis is?
Met welk geld gaat de notaris die facturen dan wel betalen?
Onder welk stelsel waren jullie ouders gehuwd?
Ik veronderstel toch dat uw vader de ziekenhuisrekening van zijn vrouw gaat betalen....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

meljon
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 sep 2017 14:21

Beste

Mijn ouders hadden een huwelijkscontract met scheiding van goederen ofzo.

Mijn vader heeft een notaris genomen en die heeft met mij contact opgenomen en hierdoor ben ik naar mijn notaris geweest.

Begrijp het zelf niet eigenlijk.

Wel zit hij ernorm te dringen bij zijn notaris dat ik de papier teken voor deblokkering van de rekeningen.
Want ze hadden een gemeenschappelijke rekening bij de bank.

Mijn notaris zegt gewoon best erfenis aanvaarden.en dat is het.

Denk dat ik eens bij een andere notaris ga zien want vertrouw het eigenlijk niet.

Ivm die ziekenhuisfactuur ja maar wat als er geen geld is.
Ik denk dat 3weken intensieve zorgen zonder hospitalisatie niet goedkoop is
Lijkt wel dat notaris als familie willen dat ik de erfenis aanvaard maar vraag me wel af waarom.

Mvg

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 27 sep 2017 19:07

Ik geloof dat niet : contract van scheiding van goederen! Zou ten zeerste onrechtvaardig zijn to. moeder, als zij geen eigen inkomsten had.
Vraag daar al eerst uitleg over aub : Wat zegt het huwelijkscontract?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 27 sep 2017 21:24

Zelfs bij volledige scheiding van goederen is een gemeenschappelijke rekening voor de helft van iedere echtgenoot.
Indien alles van hem alleen was zou hij geen handtekening nodig hebben.
Alles klinkt nogal raar......
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

meljon
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 sep 2017 21:56

Weet het.klinkt niet allemaal correct en krijg ook geen volledige antwoorden van mijn notaris.
Ga gewoon een second opion vragen bij een andere notaris.
En anders gewoon verwerpen en via de vrederechter voor de kinderen.

Liever een vaste kost betalen en ermee klaar zijn dan dat er toch lijken uit de kast zouden komen met de tijd.

Weet er iemand of een verklaring op eed doorgestuurd via notarissen enige waarde heeft.
Dus vader maakt die op met datum en handtekening geef die aan zijn notaris en die stuurt die door naar de mijne?

Sorry voor al die vragen en allemaal bedankt voor de antwoorden

Franciscus
Berichten: 38590

#11 , 27 sep 2017 22:11

Uw kosten kunnen nooit hoger zijn dan uw erfdeel.
Aanvaarden onder voorrecht boedel wil zeggen dat eerst boedel moet beschreven worden dus ook de kosten.
Vader aandringen ha ja ...hij kan nu niet aan de gemeenschappelijke rekening.... mogelijk zijn er wel meer rekeningen gemeen dus zeker aan uw notaris vragen of dat zo is.
Zoals ik het lees heeft die toch niets fout gedaan?

meljon
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 sep 2017 22:24

Dat is juist het probleem als ik iets vraag zegt hij gewoon aanvaard gewoon de erfenis.niet meer of minder.hij heeft zelf niets gezegd van aanvaarden onder voorrecht.
Dus dat is wat ik raar vind.

Ook spreekt de notaris van een attest van erfopvolging die ik moet tekenen maar wat houd dit in? Ben ik verplicht om dit te tekenen?

Heb gegoogled maar vind niet wat ik zoek.en van notaris krijg ik ook geen antwoord gewoon dat ik moet tekenen.

Heb er al slapeloze nachten van gehad.

licen
Berichten: 68

#13 , 29 sep 2017 16:47

Misschien is het tijd om een eigen notaris te nemen?

meljon
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 sep 2017 17:35

Dit is mijn eigen notaris.daar zit het probleem.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”