Stiefvader alle vruchtgebruik na overleden moeder die wilde scheiden

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

Stiefvader alle vruchtgebruik na overleden moeder die wilde scheiden

#1 , 24 sep 2017 12:38

Even een vraag, ik probeer kort samen te vatten. Vraag maar indien meer info nodig.

Moeder is overleden op 60-jarige leeftijd. Was getrouwd met een man waar ze de laatste jaren ongelukkig bij was, hij heeft haar heel lelijk behandeld, eufemistisch uitgedrukt, maar de stap om van weg te gaan bij hem heeft ze nooit kunnen/durven zetten.
(Vlak voor haar dood stond het huis wel te koop, ze wilde naar 2 afzonderlijke huizen gaan wonen. Toen ze in het ziekenhuis kwam te liggen (coma) heeft mijn stiefvader het verkoopscontract laten opschorten bij het immo kantoor.)

"Stiefvader" (moeilijk om hem zo te noemen, heeft mijn leven tot een hel gemaakt na het overlijden van mama) heeft alle vruchtgebruik tot aan zijn dood? Op de gezinswoning en aandelen van de zaak enzo? (De meeste van haar bezittingen stonden op naam van de zaak). Er was geen testament, geen huwelijkscontract, haar dood kwam plots.

Het voelt onrechtmatig dat hij al haar bezittingen nu heeft en houdt, we (zus en ik) zijn buitengezet uit het huis en hij negeert elk contact. Naar de buitenwereld toe speelt hij de trieste brave weduwnaar.

Hij is maar 18 jaar ouder dan mijn zus, dus als we onze moeder achterna gaan en jong sterven, om maar iets te zeggen... bestaat de kans dat we nooit iets van onze moeders nagedachtenis kunnen zien?

Ik weet dat ze dit niet gewild zou hebben, ook al kan ik het niet bewijzen (wel een sms over 'scheidingen')
Zou een rechter hier iets in kunnen doen? Of is een zaak beginnen vechten tegen de bierkaai?
Is het de moeite om ervoor bij een advocaat langs te gaan of is het beter los te laten? Ik word soms ziek van het onrecht. Niet zozeer dat ik er financieel gewin uit wil halen, maar het voelt zo verwrongen aan nu...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 sep 2017 14:52

Neen een advocaat kan hier niets aan verhelpen.
Aangezien de vruchtgebruiker minder dan 20 jaar ouder is dan het oudste kind uit een eerdere relatie geldt wel dat bij de omzetting van het vruchtgebruik men de leeftijd van de jonge vruchtgebruiker fictief op 20 jaar boven de leeftijd van het oudste kind zet, waardoor de duur van het vruchtgebruik korter wordt en dus minder waard.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8842

#3 , 24 sep 2017 15:48

contacteer een advocaat. Het huis was de eigendom van je moeder en het stond te koop via een immobedrijf. De echtgenoot kon en mocht dat contract met het immokantoor niet stopzetten terwijl je moeder in het ziekenhuis lag. Dat had minstens met een handtekening van de moeder moeten gebeuren. Een tweede punt dat de advocaat kan aanpakken is de communicatie mbt tot de plichten aan de overlevende echtgenoot. Er zal een uitvoerige plaats en boedelbeschrijving en van de woning moeten gemaakt worden en aan hem overhandigd ter ondertekening. Daarbij voeg je de lijst met de plichten tot onderhoud en herstellingen die de vruchtgebruiker verplicht moet uitvoeren. Een derde punt is de storting van de eigen gelden van de moeder op een aparte rekening waar de vruchtgebruiker enkel de interesten mag krijgen. Ook moet je bekijken met de advocaat hoe het zit met de aandelen en financieen van de zaak, want dat is toch een apart luik dat (dacht ik) niet zomaar in de huwelijksgemeenschap zit.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 24 sep 2017 17:53

Ik lees nergens dat het huis van de moeder alleen was.....
Ik begrijp het probleem van TS volkomen, maar er is niets aan te doen.
Er was geen huwelijkscontract.....en zelfs dan heeft de LLE behoudens testament recht op volledig vruchtgebruik.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8842

#5 , 24 sep 2017 22:29

ik heb zo'n vermoeden dat het huis van de moeder was uit haar eerste huwelijk....poster bevestigt dit best even als dat inderdaad zo is, want dat maakt dat er iets meer mogelijkheden zijn (cfr ongeldig afbreken verkoop woning)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 24 sep 2017 22:31

ik heb zo'n vermoeden dat het huis van de moeder was uit haar eerste huwelijk....poster bevestigt dit best even als dat inderdaad zo is, want dat maakt dat er iets meer mogelijkheden zijn (cfr ongeldig afbreken verkoop woning)
Dan hebben ze een beetje geluk. Want dan worden de kinderen na het overlijden van de vruchtgebruiker (=hun moeder) volle eigenaar van de helft van de woning. In dat geval kunnen ze een halve huur vragen aan hun stiefvader.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

iota
Berichten: 830

#7 , 25 sep 2017 22:25

Maria, om de juiste stappen te nemen en je niet ziek te piekeren over zaken die je toch niet kan veranderen, is het belangrijk om te begrijpen dat de devolutie enkel afhangt van formele factoren: de juridische verhouding waarin erflater en erfgenamen tov elkaar staan/stonden, of er een huwelijkscontract is, of er een vormelijk geldig testament is waarin de wettelijke regels van het erfrecht gerespecteerd worden...
In het geval van je moeder en stiefvader was er een huwelijk zonder huwelijkscontract, geen testament en zijn er stiefkinderen. Dat en alleen dat zijn de factoren waarmee een notaris of eventueel een rechtbank rekening houdt bij de verdeling.
Of dat een goed of een slecht huwelijk was, of je moeder wilde scheiden, of ze niet wenste dat haar echtgenoot erfde, of ze het huis wilde verkopen om apart te gaan wonen, heeft juridisch geen enkel belang voor de verdeling van de nalatenschap. Zelfs als je dat allemaal perfect zou kunnen bewijzen, zal een rechter daar geen rekening mee houden wegens irrelevant. Die kijkt enkel of de wettelijke spelregels zijn gevolgd.

Maar ik ben het met Eylis eens dat het zeer zeker de moeite loont om een advocaat erfrecht te raadplegen, om alle redenen die ze aanhaalt. Al is het om voor jezelf duidelijkheid te scheppen en je toekomstige rechten en die van je zus te vrijwaren.

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mar 2018 19:17

O jee ik zie deze reacties om een of andere reden nu pas... Het huis was helaas van hen beiden.

Ik heb heel die kwestie zo goed als mogelijk proberen los laten de voorbije maanden/jaren, maar het is echt schrijnend.

Wat me de voorbije weken weer niet loslaat is hoe hij zelfs nooit gereageerd heeft als wij vroegen om een persoonlijk aandenken. Alles ligt in dat huis bij hem, hij gunt ons niets.

Iemand een idee hoe ik toch iets zou kunnen bekomen?
(zie ook mijn ander topic)

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mar 2018 19:19

Nog een vraag: is dat vruchtgebruik levenslang (zolang hij leeft) of houdt dat op na vb 30 jaar? Ik vind hier tegenstrijdige info over.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 15 mar 2018 19:23

Nog een vraag: is dat vruchtgebruik levenslang (zolang hij leeft) of houdt dat op na vb 30 jaar? Ik vind hier tegenstrijdige info over.
Dat is levenslang.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 mar 2018 19:35

Oké dan... Wat een verwrongen situatie.
Vanwaar komt die 30 jaar dan?
Bedankt voor je reactie trouwens.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 15 mar 2018 20:08

Vanwaar komt die 30 jaar dan?

Die heb je zelf vermeld. Maar dat klopt dus niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”