Successierechten betalen nu of bij het overlijden van andere ouder?

vraagje???!!!
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Successierechten betalen nu of bij het overlijden van andere ouder?

#1 , 20 sep 2017 21:47

Afgelopen zomer is één van mijn ouders overleden, momenteel zijn we bezig met de aanvraag van de nalatenschap. Nu was mijn vraag daar mijn vader nog leeft en deze het vruchtgebruik heeft of mijn broer en ik nu ook al successierechten moeten betalen (erven nu niets) of moeten wij pas betalen wanneer ook mijn vader komt te overlijden en wij effectief erven? Iemand die hier een idee van heeft? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 sep 2017 22:12

U zal nu erfbelasting moeten betalen op het door jullie geërfd gedeelte.
Of uw vader zou alles moeten geërfd hebben ( langs levende die alles erft)

vraagje???!!!
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2017 22:29

Dank u wel van je reactie. Mijn vader heeft het vruchtgebruik en zowel mijn broer en ik zijn 'blote eigenaars' . Dacht het wel zo begrepen te hebben maar vond het vreemd dat we nu zouden betalen voor iets wat we nog niet gekregen hebben en waarschijnlijk nogmaals zullen moeten betalen als mijn vader ook komt te overlijden.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 20 sep 2017 22:29

moeten wij pas betalen wanneer ook mijn vader komt te overlijden en wij effectief erven?

Jullie erven nu reeds effectief de nalatenschap van jullie moeder, maar in blote eigendom.
U moet ervoor zorgen dat de gelden op jullie naam worden geplaatst.
Indien dat wordt nagelaten gaan jullie op hetzelfde geld nog een tweede maal erfrechten betalen na overlijden vader.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

vraagje???!!!
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2017 22:40

Bedankt voor de tip, gaan we onthouden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 21 sep 2017 17:52

Beste, na het overlijden van moeder zijn jij en je broer elk eigenaar in blote eigendom van 1/4 van de woning. Hierop betalen jullie de voorziene erfbelasting : 3 % op de eerste 50.000 €, 9 % op het hogere. Voor ieder wordt dat apart berekend.
Bij het overlijden van vader, erven jullie zijn deel en wordt moeders deel (kosteloos) volle eigendom. Tot zolang kunnen jullie idd niets aanvangen met die eigendom.
Als het om een serieus bedrag aan gelden gaat, is het best dat jullie deel op jullie naam geblokkeerd wordt bij een bank , met vader als vruchtgebruiker. Weer tot dezes overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”