Vruchtgebruik voor een van de kinderen

Mommaerts
Topic Starter
Berichten: 35

Vruchtgebruik voor een van de kinderen

#1 , 19 sep 2017 14:00

Beste foraleden,

Ik heb een huisje, ben in de echtgescheiden en heb drie kinderen.

Met twee van de drie heb ik geen contact. Mijn zoon is student en woont nog bij mij.
Kan ik aan mijn zoon, via een testament, het vruchtgebruik geven van mijn woning zodat hij gerust zijn studies kan afmaken en in het huis blijven wonen?

Alvast bedankt,

Geert
Amateur filosoof en kluizenaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 sep 2017 14:04

Als u drie kinderen hebt kunt u via testament 1/4 van uw bezit geven aan wie u wenst.
Als de waarde van het vruchtgebruik die limiet niet overschrijdt is er geen probleem.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mommaerts
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 19 sep 2017 14:43

Ben ik niet beter om een samenlevingscontract met mijn zoon aan te gaan?
Amateur filosoof en kluizenaar

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 sep 2017 15:05

Ben ik niet beter om een samenlevingscontract met mijn zoon aan te gaan?
Dat is een goed alternatief voor zover jullie blijven samenwonen in hetzelfde huis.
Als die voorwaarde vervult blijft dan heeft het erfrecht van de langstlevende samenwonende (anomale erfopvolging) geen invloed op de wijze van berekening van de te verdelen massa, het beschikbare deel en de reserve. De andere kinderen zullen dan moeten aanvaarden dat zij hun reserve kunnen beperkt zien tot de blote eigendom.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 19 sep 2017 20:24

Soms wonen een ouder en een kind wettelijk samen. Kan fiscaal een voordeel geven. Een automatisch voordeel voor de samenwonende partner bij nalatenschap zit er in dat geval wel niet in. Dat is een uitzondering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 19 sep 2017 20:34

wanton heeft gelijk, uw kind waarmee u wettelijk samenwoont geniet NIET automatisch van het recht van vruchtgebruik van de woning.


" Art. 745octies. <Ingevoegd bij W 2007-03-28/39, art. 7; Inwerkingtreding : 18-05-2007> § 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad.
De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het recht op de huur van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de vooroverleden wettelijk samenwonende het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en verkrijgt het vruchtgebruik van het daarin aanwezige huisraad.
De voorgaande bepalingen zijn niet van toepassing wanneer de langstlevende wettelijk samenwonende een afstammeling is van de vooroverleden wettelijk samenwonende."

U zal daarom één en ander via testament moeten regelen en dat binnen de grenzen van wat wettelijk mogelijk is (zie mijn eerste antwoord).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”