Weigering erfenis vader

Lizzy123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Weigering erfenis vader

#1 , 19 sep 2017 12:20

Beste,

Op 21/08/16 is mijn vader overleden. Ik heb de erfenis geweigerd omwille van de vele schulden, dit deed ik bij de vrederechter. Nu kreeg ik een brief aan met de vermelding dat er een betaling zal gebeuren betreffende de tegemoetkoming voor personen met een handicap, deze aaanvraag werd een maand voor zijn overlijden gedaan door de sociale dienst van het ziekenhuis.

Heb ik recht op dit bedrag of is dit bedrag aanvaarden automatisch de erfenis aanvaarden? Van het VAPH krijg ik te horen dat dit nu de bevoegdheid is van de mutualiteit (zorgkas), maar als ik hen opbel krijg ik te horen dat ik mijn notaris moet contacteren. Deze heb ik echter niet omdat alles verliep via de vrederechter.

Is hier iemand die weet wat ik hiermee moet doen of weet wie ik hiervoor kan contacteren? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 sep 2017 12:57

vrederechter...verwerping erfenis?????
Verwerping erfenis gebeurt op de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg of door notaris (recent mogelijk geworden).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 19 sep 2017 12:59

Vrederechter is bij mijn weten niet bevoegd.
Men kan nu een erfenis verwerpen via notaris en niet meer via Rechtbank eerste aanleg (vanaf 3/08/2017).
http://www.rechtbankeersteaanlegantwerp ... latenschap

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 sep 2017 13:11

Vrederechter is bij mijn weten niet bevoegd.
Men kan nu een erfenis verwerpen via notaris en niet meer via Rechtbank eerste aanleg (vanaf 3/08/2017).
http://www.rechtbankeersteaanlegantwerp ... latenschap
Klopt.
Maar mijn antwoord was in functie van het overlijden van de vader van TS hetwelk in 2016 plaatsvond.
Toen ging het nog voor Rechtbank van Eerste aanleg (griffie).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lizzy123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2017 13:53

Mijn excuses hiervoor, was inderdaad rechtbank van eerste aanleg. Ik ben zelf absoluut niet thuis in dit wereldje vandaar...

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 19 sep 2017 17:36

En ik heb niet naar de datum gekeken toen was het nog eerste aanleg.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 19 sep 2017 20:28

Dat bedrag maakt deel uit van de nalatenschap van uw vader. Dat was een tegoed waar hij nog recht op had. U heeft dit ook geweigerd. Dit bedrag komt toe aan de schuldeisers.
Volstaat dit antwoord?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”