Erven en belastingschuld

TEST007!
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Erven en belastingschuld

#1 , 18 sep 2017 08:12

Wat gebeurt er indien iemand gaat erven en deze heeft een belastingschuld.
De belastingschuld wordt echter met een aflissingsplan voldaan.
Komen de andere erfgenamen in kennis van de schuld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2017 09:48

De notaris moet de totale belastingschuld afhouden van de erfenis, dit kan dat de andere erfgenamen te zullen weten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TEST007!
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2017 10:10

En de wet op de privacy?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2017 10:23

En de wet op de privacy?
Je kan het altijd vragen aan de notaris en het is wel hij die de zaken doet.

Wat ik wel weet dat is als iemand zijn huis verkoopt, dat de kopers altijd weet hebben of de verkopers nog geld moeten aan de belastingen, persoonlijk mee gemaakt.
Wet op de privacy voor schuldenaars weet ik niet zo goed?

daar een persoonlijk faillissement wel open en bloot gepubliceerd word in het staatsblad + regionale kranten, dit soms geen privacy??
Met naam en voornaam en adres + beroep, en word behandeld in een openbare zitting ??

En zeer veel schuldenaars; ook die met de belastingen komen voor in openbare zittingen van rechtbanken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 18 sep 2017 14:22

Als het een gewone belastingschuld is die volgens het afbetalingsplan correct wordt afbetaald, kan de notaris daar gerust over zwijgen to. de andere erfgenamen. Zo'n schuld wordt niet bekendgemaakt en er wordt in principe ook geen rekening mee gehouden voor de opmaak attest/akte van eerfopvolging.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TEST007!
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2017 17:11

Dankjewel Wanton voor je reactie.
Op het papier erfopvolging staat dan wel bij mijn naam dat ik een schuld heb.
Dus als ik het goed begrijp hoeft er niet eerst aan belastingen gestort en restbedrag aan mij.

Kan je eventueel vertellen of een verdeling wel moet?
Ik zou graag willen dat mijn moeder alles krijgt, de vraag is alleen of mijn broer dat wel wil.
Die schuld bij de belastingen zou ik graag gewoon zelf aflossen.
Alvast bedankt mensen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 21 sep 2017 17:33

Je kan altijd je erfdeel aan uw moeder geven, tenminste als het roerende zaken zijn.
Voor onroerende zaken dient er een notariële schenkingsakte opgesteld.
Daar gaan veel kosten mee gepaard. U moet eerst alleszins uw deel van de erfenisrechten betalen...
Wat uw broer doet met zijn erfdeel is zijn zaak, daar hebt u geen zeggenschap over.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 21 sep 2017 18:00

Als het om een vrij groot bedrag gaat, zou ik toch aanraden uw deel aan te nemen. Desnoods de wettelijke regeling afspreken : die som op uw naam blokkeren bij een bank, met uw moeder als vruchtgebruiker. Zij krijgt dan de rentes zo lang ze leeft. Pas daarna kan u ten volle beschikken over dat geld. Het blijft dan wel uit haar erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”