2e echtgenote en langstlevende

creator22
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

2e echtgenote en langstlevende

#1 , 13 sep 2017 12:21

Hoi,
Mijn vader is 15 jaar terug voor de 2e keer gehuwd. Zijn vrouw heeft ook kinderen.
Mijn vader heeft ons gezegd dat, als één van hen komt te overlijden, alles naar de partner gaat.
Daar hebben we op zich geen probleem mee ware het niet dat, als die komt te overlijden, alles naar zijn/haar kinderen gaat en de andere kinderen "eigenlijk" onterft aangezien die geen biologische band hebben met de laatst levende ouder.
Of heb ik het mis?
Zo niet, wat moet er dan gebeuren als bijvoorbeeld mijn vader komt te overlijden en wij niet willen onterft worden?
Mvg.
Creator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 sep 2017 12:26

U hoeft daar niet mee akkoord te gaan.
U zou inderdaad totaal onterfd worden aangezien u niet van de echtgenote van uw vader erft.
Het deel van zijn nalatenschap dat hij aan zijn echtgenote kan nalaten hangt af vann het aantal kinderen dat hij zelf heeft.
Bv. 2 kinderen = 1/3 vrij beschikbaar
Na het overlijden van uw vader zal u dit moeten aanvechten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 13 sep 2017 14:12

Zo'n regeling kan enkel indien er een huwelijkscontract is , via notariële akte. Het verwondert mij altijd dat er notarissen zijn die zo iets opstellen.
Zo'n clausule 'langst leeft, al heeft' is een pure onterving van de eigen kinderen. De kinderen moeten, bij het overlijden van vader, inderdaad bezwaar aantekenen. Zodanig dat die minstens hun reservatair deel gaan ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 13 sep 2017 14:15

Zo'n regeling kan enkel indien er een huwelijkscontract is , via notariële akte. Het verwondert mij altijd dat er notarissen zijn die zo iets opstellen.
Zo'n clausule 'langst leeft, al heeft' is een pure onterving van de eigen kinderen. De kinderen moeten, bij het overlijden van vader, inderdaad bezwaar aantekenen. Zodanig dat die minstens hun reservatair deel gaan ontvangen.
Helaas zijn sommige notarissen niet meer dan automatische registreermachines!
Ik stel wel duidelijke verbetering vast sedert het nepotisme (notaris van vader op kind) vervangen is door een algemeen examen.
Het niveau is duidelijk verbeterd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

creator22
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 sep 2017 18:00

Hoi,
Een kleine toelichting.
Ik denk (maar ben dus niet zeker) dat er geen huwelijkscontract of notariële akte is.
Vermoedelijk is dit een idee dat bij een vorige generatie nog leeft, dat als één sterft, de ander automatisch alles mag houden.
alvast dank voor de vele antwoorden.
Groetjes,

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 13 sep 2017 18:16

Hoi,
Een kleine toelichting.
Ik denk (maar ben dus niet zeker) dat er geen huwelijkscontract of notariële akte is.
Vermoedelijk is dit een idee dat bij een vorige generatie nog leeft, dat als één sterft, de ander automatisch alles mag houden.
alvast dank voor de vele antwoorden.
Groetjes,
De langslevende echtgenoot of echtgenote verkrijgt wel het levenslange vruchtgebruik, maar dus niet de volle eigendom.
De naakte eigendom gaat naar de kinderen en wordt hun volle eigendom na overlijden van de vruchtgebruiker.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

creator22
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2017 09:36

Hoe is de verdeling eigenlijk?
Asperger schrijft :
Het deel van zijn nalatenschap dat hij aan zijn echtgenote kan nalaten hangt af van het aantal kinderen dat hij zelf heeft.
Bv. 2 kinderen = 1/3 vrij beschikbaar
Na het overlijden van uw vader zal u dit moeten aanvechten.
Is dat enkel zijn deel?
vb. De helft van de volledige nalatenschap is het vadersdeel en de andere helft voor de echtgenote. Het vadersdeel wordt op zijn beurt verdeeld onder de kinderen en de partner?
Klopt dat?
Of wordt de volledige nalatenschap verdeeld onder de partner en de kinderen?

En igv verdeeldheid, hoe moet je zoiets aanvechten en vooral bij wie?
Mvg.
Creator

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 20 sep 2017 12:35

De nalatenschap is -indien gehuwd onder wettelijk stelsel en geen persoonlijke bezittingen- de helft van die gemeenschappelijke bezittingen.
Als er drie kinderen zijn dan erft ieder kind 1/3 in blote eigendom.
De langstlevende echtgenote krijgt het levenslange vruchtgebruik van wat de drie kinderen erven.

Dit indien er GEEN wilsbeschikking is die dit wijzigt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”