Erfrecht

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

Erfrecht

#1 , 10 sep 2017 06:34

Nu Pepe heeft een huwelijkscontract laten opstellen omdat hij bang is dat ik mijn moeder later zou bijstaan (nu Pepe en mama = water en vuur, beide ver van heilige boontjes en ik ben daar de dubbe van)
Nu Pepe heeft nu nog een huwelijkscontract laten schrijven omdat ik nog niet zou erven als iemand zou komen te overlijden.
Nu hij heeft ook tegen mij zitten liegen want op de woning kan mijnsinziens geen vruchtgebruik zitten omdat ik daar niets van heb moeten onderteken.
Dit zaakje stinkt dus bevraag ik mij hier.
Ik vraag mij ook af is da zomaar wettelijk om na jaren huwelijk nog zoon huwelijks contract Op te stellen met dit doel want oma is niet meer goed bij de haren, vraag haar wat die dingen inhouden en ze zal dom staan kijken (niet beledigend bedoeld, ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren)

Ik versta niet waarom ze tegen mij liegen, ziet iemand hier mogelijks enige logica in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 sep 2017 09:10

Mijn mening: als uw oma nog leeft, kan er nog geen vruchtgebruik zijn.
Huwelijkscontract kan je altijd laten opstellen of aanpassen.(Lees op blz 23 van de bijlage) Ik persoonlijk heb het mijne na 30 jaar huwelijk nog laten aanpassen.
http://notarissen-msp.be/PDFS/Huwelijk.pdf

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 10 sep 2017 10:01

En als oma nu psichologisch niet meer in staat is deze zaken te begrijpen.. dit belangt toch ook haar aan?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 10 sep 2017 13:07

Wat is die leugen dan wel?
Waarom zou je iets moeten ondertekend hebben? Wat dan wel?

Neen, ik zie niet veel logika in de vraag...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#5 , 10 sep 2017 16:18

Asperger;
Het gaat hier niet over het wettelijk stelsel, daar ben ik oké mee want dat is met vruchtgebruik. Ze liegen omdat ze aanhalen dat ze mij naakte eigendom hebben geschonken naast het testament en naast het recent opgesteld huwelijkscontract! En ja daar moet ik voor tekenen want als da dak van diene loods instort das dragende structuur dan zou ik da moeten betalen vruchtgebruik heeft ook nadelen waar ik het mee eens moet zijn dus ze liegen!
Keuzebeding zelf is geen bezwaar maar het feit dat oma niet niet psychologisch gezond is maakt mij bang want dan was ik door het wettelijk stelsel tog een deel gedekt en keuzebeding wie gaat de regeling kiezen als Pepe den eerste weg is .. oma??? Da deugt gewoon niet want die is daar psychologisch nu al te zwak voor op vlak van verstandelijk vermogen!
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 10 sep 2017 16:27, 3 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 10 sep 2017 16:25

Welk testament? Wat staat daar in?
Testament wordt eerst uitgevoerd nadat degene die het heeft opgesteld gestorven is.
Een huwelijkscontract heeft voorrang op testament.
Ik begrijp uw probleem echt niet hoor....
Als je erft en het staat je niet aan kan je steeds de erfenis verwerpen. dan heb je er geen last van.
Maar wat wil je nu eigenlijk wel bereiken???
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 10 sep 2017 17:39

Pepe( =uw grootvader?) heeft nu een huwelijkscontract opgesteld. Dus grootmoeder leeft nog. Waarschijnlijk clausule 'langst leeft, al heeft' opgemaakt of minstens een keuzebeding, waarbij de langstlevende kan kiezen tussen alles of niets.
Mathias kan nog niet erven : er zit , als ik het goed begrijp, een generatie tussen. Deze kan pas erven als de tweede partner ( pepe, grootmoeder) is overleden.
Als ik een verkeerde voorstelling geef, Mathias, gelieve dan duidelijker de relaties te vermelden aub!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#8 , 08 okt 2017 10:53

Beste wanton,
Je begrijpt het goed.
Wat mij het meeste raakt is dat ze er tegen mij over liegen en dat ze mij willen doen denken dat ze mij naakte eigendom geschonken hebben maar dat kan niet zonder mijn weet wat een schenking moet ik toch aanvaarden??
Daarnaast is Pepe mijnsinziens misbruik aan het maken van oma haar situatie want ze begrijpt van die dingen toch niets en ze heeft hem nodig omdat ze niet voor zichzelf kan zorgen. Dit is ook een zorg want ze willen mee hun dikke nek niet dat oma in een zorgcentrum komt maar als ze daar ke zal van de trappen pletsen als hij daar nie is wa dan??? Het is lelijk wat ze doen maar het blijven mijn oma en Pepe. Ik wil ze niet laten vallen maar ik denk dat ik wel ook moet wakker zijn want waarom doen ze dit??? Willen ze mij onterven uit haat tegenover mijn moeder.. das diep maa ik zie anders geen verklaring!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”