Verwantschap van erfgename onduidelijk, hulp nodig!

GeenJurist
Topic Starter
Berichten: 8

Verwantschap van erfgename onduidelijk, hulp nodig!

#1 , 09 sep 2017 08:41

Hi Allen,

Ik ondersteun mijn moeder in het afhandelen/verkrijgen van een erfenis waar zij de enige erfgename is op testament, echter is het een lastige 'stamboom' waarvan ik niet zeker weet of het klopt wat op het formulier allemaal ingevuld is door de notarispraktijk.
Ik zelf ontvang niks direct dus ik ben verder niet relevant voor de belastingen.

Biologische Oma (biol. moeder van Jan) - Mijn opa (niet biologisch, getrouwd in gemeenschap v. goed.).
|
|
Mijn vader (Jan) - Mijn moeder (Margriet) getrouwd in gemeenschap v. goed.
|
|
Ik (niet relevant)

Zowel mijn oma en (stief)opa waren in gemeenschap van goederen getrouwd, en mijn vader en moeder waren ook in gemeenschap van goederen getrouwd.
Mijn oma is al lange tijd geleden overleden, mijn vader ook enkele jaren terug, maar nu dus ook mijn (stief) opa waar de erfenis vandaan komt (daarmee afkomstig uit het huwelijk van ook mijn biol. oma lijkt mij).

Zoals gezegd is ook mijn vader (moeder's echtgenote) verleden, en heeft mijn opa zijn testament laten veranderen dat eerst op mijn vaders naam stond nu naar mijn moeder.

Nu staat er op het formulier mbt erfbelasting onder het kopje erfgenaam/ontvangeral ingevuld dverwantschap: geen
(tussen mijn stiefopa en mijn moeder dan...?). Terwijl mij zou lijken dat gezien beide huwelijken wel biologisch gebonden zijn aan 1 kant van de relatie, en omdat beide huwelijken in gemeenschap van goederen waren dat dit wel een verwantschap is.

Iemand een idee van hoe de situatie zit?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 sep 2017 11:47

"een erfenis waar zij de enige erfgename is op testament"

Als ik het goed begrijp heeft de stiefvader van uw overleden vader uw moeder bij testament als enige erfgename aangeduid?
Juridisch is die persoon een vreemde voor uw moeder. Daarom is er geen verwantschap.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

GeenJurist
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 09 sep 2017 13:58

Bedankt, klinkt logisch, heeft het feit dat mijn moeder getrouwd is geweest, en daarmee de erfenis tussen mijn vader en moeder eigenlijk gelijk is (qua huwelijks gemeenschap) dus geen waarde verder dan?

Ik vraag me dan of of mijn vader (stiefzoon), die ook op testament benoemd was, dan ook geen verwantschap zou hebben? Want als die het wel zou hebben, dan zou mijn moeder dat toch overnemen via mijn vader?

Mocht je gelijk hebben, heeft het zin om dit aan te vechten gezien de gemeenschap van goederen-huwelijken? Gezien het verschil in te betalen belasting is dit misschien te moeite waard.

Zou mijn moeder sowieso de erfenis niet volledig krijgen als 'stiefkind' als het via de wet zou verlopen zonder erfenis? Er is wel 1 broer van mijn opa maar volgens mij komt een kind eerder dan de broer. Een idee om de erfenis via testament te weigeren en het opnieuw aan te vragen via de wet, want dan wel verwantschap?? Ingewikkeld allemaal :o - beantwoord
Laatst gewijzigd door GeenJurist op 09 sep 2017 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 sep 2017 14:16

Neen, er valt niets aan te vechten.
Uw moeder erft van een vreemde en dan is het hoogste tarief van toepassing.
Zonder testament zou uw moeder zelfs niets geërfd hebben.

-Als uw vader had geërfd zou uw moeder daar nooit iets van geërfd hebben, want erfenissen vallen niet in de wettelijke huwelijksgemeenschap, ze blijven persoonlijk.
-Uw moeder kan wettelijk niets "overnemen" van uw vader. Ze zou zelfs geen erfgenaam van uw vader zijn geweest. Echtgenoten erven niet van elkaar!

"Mocht je gelijk hebben": als ik het antwoord niet kende zou ik niet geantwoord hebben....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

GeenJurist
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 09 sep 2017 14:18

Ah dat is dan duidelijk. Dan is dat ook geen optie.

Bedankt in ieder geval!

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 10 sep 2017 12:07

Maar wat is er dan gebeurd met de erfenis van de oma naar haar zoon? Indien de niet biologische vader vruchtgebruik had over de erfenis van oma, dan moet die toch eerst apart naar de (overleden) zoon gaan en dan naar zijn dochter?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 10 sep 2017 12:59

Welke dochter?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 16 sep 2017 13:50

TS is toch de dochter van vader "Jan" de zoon van de "oma" die gehuwd was met de stiefvader?

GeenJurist
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 16 sep 2017 15:24

Ik ben de zoon (niet dochter) van mijn moeder (of stiefdochter in dit verhaal...) die de erfgenaam is. En mijn biologische oma was dus de vrouw van de (stief) opa die nu overleden is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”