inboedel na overlijden?

Ultorld
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

inboedel na overlijden?

#1 , 05 sep 2017 10:40

Sinds 3 augustus 2017 is er blijkbaar een nieuwe regeling ivm nalatenschap. Wij willen het nalatenschap volledig verwerpen. Maar blijkbaar gebeurt dit vanaf nu enkel nog met boedelbeschrijving. Kunnen wij echt niet meer volledig verwerpen?
Zijn wij verplicht om het huurhuis zelf leeg te halen en de inboedel te bewaren? Dit brengt ook kosten mee en wij willen echt alles verwerpen. dus het lijkt mij niet logisch dat we dan toch nog kosten zullen hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 05 sep 2017 10:49

Erfenis verwerpen wordt makkelijker.

http://www.vredegerechtgent2.be/actua/e ... n-tijd.be/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 05 sep 2017 12:46

gemakkelijker : men moet niet meer naar de rechtbank, het kan nu ook via een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Ultorld
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2017 17:53

Veel makkelijker lijkt het mij niet. Wij zijn verplicht om de inboedel 30 jaar!!!!! Te bewaren. Waar moeten we dat stockeren zonder ons op kosten te jagen. En dit bij totale verwerping. Lijkt mij toch een hiaat in de wetgeving

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 09 sep 2017 17:56

Veel makkelijker lijkt het mij niet. Wij zijn verplicht om de inboedel 30 jaar!!!!! Te bewaren. Waar moeten we dat stockeren zonder ons op kosten te jagen. En dit bij totale verwerping. Lijkt mij toch een hiaat in de wetgeving
Bij verwerping moet je niets bewaren!
Men heeft theiretisch dertig jaar om te verwerpen (wat in de praktijk niet kan omdat er erfenisrechten moeten worden betaald) maar men
kan ook onmiddellijk verwerpen. Waarom gaat u in dat geval die inboedel 30 jaar bewaren????
Groot misverstand.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 09 sep 2017 19:28

Vraag info bij uw notaris of op het vredegerecht. Het is niet de eerste keer dat die zo'n situatie meemaken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”