Afkopen deel woning na erfenis, vruchtgebruik nog bij ouder

lorenznijs
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Afkopen deel woning na erfenis, vruchtgebruik nog bij ouder

#1 , 01 sep 2017 14:16

Mijn vader is overleden, en mijn moeder, ik en m'n broer hebben de woning geërfd. Onze moeder heeft nog wel het vruchtgebruik over alles. Ik zou later graag in deze woning blijven wonen. Nu is het de bedoeling dat ik mijn broer zijn deel overkoop. (In principe 25%).

Echter is er ook de optie dat mijn moeder haar deel aan ons schenkt (met behoud van vruchtgebruik) zodat ik in mijn broer beiden 50% in blote eigendom hebben. Nu ontstaat er echter onduidelijkheid over de waarde die ik aan mijn broer zou moeten uitbetalen.

Stel dat het huis € 250.000 waard is, betaal ik hem dan gewoon 125.000 of heeft het vruchtgebruik van mijn moeder ook een waarde en mag die waarde nog afgetrokken worden van de som die ik aan mijn broer moet uitbetalen? Aangezien ik enkel de blote eigendom overkoop?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 01 sep 2017 14:54

Het vruchtgebruik heeft idd een waarde. Als u de blote eigendom koopt van uw broers deel, moet er rekening gehouden worden met het vruchtgebruik. Hoeveel dat is, hangt af van de leeftijd van moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lorenznijs
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2017 15:22

Dacht dat het inderdaad ook zo was, maar nu zegt de medewerker van de notaris dat ik toch de volledige helft zou moeten betalen. Misschien vergist ze zich gewoon, heb het haar voor de zekerheid toch maar gevraagd.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 05 sep 2017 15:29

Dacht dat het inderdaad ook zo was, maar nu zegt de medewerker van de notaris dat ik toch de volledige helft zou moeten betalen. Misschien vergist ze zich gewoon, heb het haar voor de zekerheid toch maar gevraagd.
Ik denk dat er spraakverwarring is.
Waarschijnlijk heeft de medewerker van de notaris bedoeld dat de registratierechten worden berekend op de waarde van de volle eigendom (van de helft van het huis).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lorenznijs
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2017 16:12

nee, ze zei letterlijk dat ik de helft van de volledige waarde moest uitbetalen aan m'n broer. Als ik het voorbeeld uit m'n eerst post gebruik, dus inderdaad de volledige 125.000...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 05 sep 2017 16:17

nee, ze zei letterlijk dat ik de helft van de volledige waarde moest uitbetalen aan m'n broer. Als ik het voorbeeld uit m'n eerst post gebruik, dus inderdaad de volledige 125.000...
Wat u betaalt aan uw broer is gewoonweg de prijs waartegen hij zijn blote eigendom aan u wil afstaan.
Daar staat à priori geen prijs op. Het is gewoonweg wat u er wil voor betalen en wat hij er wil voor krijgen.
Er is geen verplichte prijszetting in België! Uw broer mag zijn naakte eigendom zelfs gratis aan u schenken, dat
is dan zijn beslissing en niemand kan hem dat beletten.
Maar er is wel een minimumbedrag waarop registratierechten (of schenkingsrechten!) moeten worden betaald.
En dat is de door de fiscus aanvaarde "helft van de marktwaarde van de woning in volle eigendom" in dit geval.
Daarvoor is een verklaring "pro fisco" verplicht in de notariële akte.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lorenznijs
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 sep 2017 16:26

Maar de waarde van die blote eigendom kan toch nooit die volle 125.000 zijn? want dat is wel wat hij wil krijgen... In se, als we er een waarde op plakken is die 125.000 de volle waarde (inclusief vruchtgebruik?), niet de waarde van de blote eigendom, toch?

qua rechten die ik moet betalen betaal ik idd op de volledige waarde, maar de afkoopsom die ik m'n broer moet kan toch niet die volledige waarde zijn. of snap ik er nu echt gewoon helemaal niets van..

Misschien maar niet te hard m'n kop over breken en antwoord afwachten van de notaris uit.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 05 sep 2017 17:36

Als hij die niet voor minder wil verkopen dan is dat zo.
Uw broer kan niet verplicht worden voor minder te verkopen dan wat hij wenst te krijgen.
U kunt hem niet dwingen te verkopen.
Het is de wet van vraag en aanbod.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 07 sep 2017 12:07

Uw broer zal er waarschijnlijk rekening mee houden dat u , ooit , het vruchtgebruik gratis ter beschikking krijgt.
Hoe oud is uw moeder trouwens?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”