Erfenis

Nathalie V. Mechelen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 30 aug 2017 12:54

Hallo

Korte schets van de situatie, graag uw mening hierover aub.

Mijn vader is enkele jaren geleden gestorven. Hierbij laat hij een huis achter aan mijn stiefmama, mijn zus en mij.
Gezien ze getrouwd waren heeft zij dus ook vruchtgebruik + volle eigendom (1/2) en mijn zus en ik naakte eigendom ( elk 1/4).
Het huis staat enkel te koop via de notaris daar er niet gereageerd wordt op andere voorstellen. Er werd uiteindelijk een bod gedaan en wij worden hiervan op de hoogte gebracht door de notaris van mijn stiefmama op 18/04/2017, wij laten weten dat we akkoord gaan met dit bod maar krijgen geen reactie meer. Enkele weken later heb ik de vraag gesteld aan mijn notaris hoe het nu met de verkoop zit en krijg ik het antwoord dat het bod maar geldig was tot 17/04/2017. De notaris van mijn stiefmama heeft dit dus al te laat laten weten waardoor wij geen enkele kans hadden. Ook hebben wij meermaals gevraagd hoe de verdeling juist zal zijn aangezien zij ook ouder wordt en het vruchtgebruik veranderd. Ook is het huis totaal niet onderhouden terwijl zij verplicht is als vruchtgebruiker het huis te onderhouden zoals een goede huisvader dat doet. Om die reden hebben wij ook gevraagd het vruchtgebruik te laten vallen of te verminderen.
Kunnen wij hier iets mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 aug 2017 15:54

De handelwijze van die notaris ivm. het bod, doet idd vragen rijzen. Het huis kan wel niet verkocht worden zonder de tussenkomst en het akkoord van de kinderen. Anderzijds is het vruchtgebruik 'heilig' in dit land. Jullie kunnen stiefmama tot niets dwingen.
Is één van de kinderen bereid/in staat om zelf die woning te kopen? Als mede-eigenaar zijn er verminderde registratierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”