spaargeld

Heuvelmans
Topic Starter
Berichten: 2

spaargeld

#1 , 29 aug 2017 16:26

Beste,
Ik heb een spaarrekening op mijn naam, nu is mijn vraag, kan mijn stiefzoon na overlijden van mijn partner (zijn vader) hier aanspraak op maken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 aug 2017 18:54

Als je gehuwd bent volgend het wettelijk stelsel worden in principe alle spaargelden van alle rekeningen wel samengeteld en in delen verdeeld: jouw deel en dat van je echtgenoot. Je houdt het vruchtgebruik over het gedeelte van je echtgenoot, maar als jij méér gelden bezit dan je echtgenoot, ja dan gaat er effectief een deel van jou naar je stiefzoon later.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 31 aug 2017 11:30

Als TS die spaarrekening al had voor ze met deze man getrouwd is, blijft die som op die rekening van haar alleen. Ze zal wel dit moeten bewijzen. In dat geval erft die zoon daar niets van als vader overlijdt. In principe erft men niet van zijn stiefouder. Best één en ander op voorhand nakijken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 31 aug 2017 12:20

Als TS die spaarrekening al had voor ze met deze man getrouwd is
Voor alle duidelijkheid: als u al het geld op die rekening al had voor uw huwelijk. Of als het afkomstig is van een erfenis. En als u ervoor hebt gezorgd dat de intresten daarvan naar een gezamenlijke rekening zijn gegaan. En er nooit geld dat als gezamenlijk wordt beschouwd (b.v. uit beroepsinkomsten) op die rekening zijn gezet.
Tenzij u natuurlijk getrouwd bent met scheiding van goederen of feitelijk samenwonend bent.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”