contract nalatenschap

Croki
Topic Starter
Berichten: 8

contract nalatenschap

#1 , 28 aug 2017 08:21

Ik ben 42 jaar gehuwd met mijn vrouw maar ben nu ernstig ziek en er is geen hoop meer. Wij zijn getrouwd met een contract wie langst leeft heeft alles. Mijn vrouw bezat een appartement voor ons huwelijk ik heb geen eigendom. Ik heb een dochter uit mijn eerste huwelijk nu is mijn vraag heeft zij enig recht op erfenis bij mijn overlijden. Ik zou niet willen dat mijn vrouw in de knoei zou komen mijn dochter komt mij niet eens bezoeken, terwijl mijn vrouw heel goed is voor mij.
Bedankt bij voorbaat,
Croki

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 aug 2017 12:17

Welke notaris heeft dat geregeld? U heeft een kind, die is steeds in staat om bezwaar te hebben tegen die clausule. Zij heeft steeds recht op de helft van uw nalatenschap. Zo'n clausule heeft geen zin als er kinderen zijn uit een vorige relatie.

Verder wens ik u sterkte in uw ziekte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Croki
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 28 aug 2017 17:50

Bedankt voor uw antwoord, maar ben vandaag bij de notaris geweest en die zegt me dat mijn dochter geen recht heeft op de woning. Ze zou enkel recht hebben indien ik nog mee af betaald zou hebben wat niet het beval is. Mijn vrouw heeft het appartement gekocht met haar eigen geld, het zou ook maar raar zijn moest zij nu een deel van haar eigen goed aan haar zou moeten geven. Als zij voor mij zou overlijden dan kan mijn dochter natuurlijk van mij erven, want dan zou het van mij zijn. Omdat het contract zo is opgemaakt.
Groeten,
Croki

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 28 aug 2017 18:53

Uw dochter erft niet van uw vrouw, dat is waar. Maar wel van u, dat ga je niet kunnen vermijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Croki
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 28 aug 2017 19:35

Geacht Wanton,
De notaris heeft mij verzekerd dat zij de volle eigendom zal hebben en ook mag verkopen, zonder mijn dochter daar in te kennen. Met het geld wat er dan is kan zij doen wat ze wil. Zo dus als mij vrouw komt te sterven en er is niets meer kan mijn dochter ook niets eisen. Of zou die de notaris niet op hoogte zijn. Ik ben er toch heel gerust in en blij dat ik inlichtingen heb genomen bij de notaris.
Groetjes,
Croki

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 28 aug 2017 20:32

Voor dat appartement is dat zo. Maar ik mag toch veronderstellen dat jullie in die 42 jaar toch een gemeenschappelijke spaarpot hebben verzameld. De helft van die gemeenschap is van u. En daar heeft uw dochter dan weer wettelijk recht op de helft. Als zij dat opeist, zal geen enkele rechter haar dat weigeren. Misschien legt die notaris bij?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”