Kan ik mij laten onterven door aan te tonen dat er geen vader-zoon relatie is?

Lode Peters
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan ik mij laten onterven door aan te tonen dat er geen vader-zoon relatie is?

#1 , 24 aug 2017 12:16

Hallo,

Ik ben Lode en ben 45 jaar.
Mijn vader heeft ons verlaten toen ik 13 jaar was en bij het vertrek heeft hij alle rekeningen leeggemaakt. Hij heeft nooit alimentatie willen betalen maar het gemeenschappelijk huis is wel verkocht en hij had zijn deel gekregen. (Verplicht)
Nooit heeft hij nog naar mij omgezien of naar mij gevraagd.
Hij heeft een geschiedenis van oplichten en bedrog maar nu hij ouder aan het worden is en stilaan ouderdomskwalen begint te krijgen begin ik een beetje bang te krijgen dat ik voor hem ga moeten bijdragen.
Voor mijn moeder heb ik daar geen probleem mee, maar voor hem zie ik dat niet zitten aangezien wij geen band meer hebben.
Wat zijn mijn mogelijkheden want hij heeft ons al genoeg gekwetst in ons leven en dat mag wel eens gaan stoppen....

Met vriendelijke groeten,

Peters Lode

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 24 aug 2017 12:21

U laten onterven kan enkel als u vader overleden is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 24 aug 2017 12:37

Onderhoudsplicht en erven zijn 2 aparte dossiers.

Als uw vader behoeftig wordt zal hij - daar hij niet meer bij u moet aankloppen - naar t OCMW moeten gaan. Je zal als ze "onderhoudsplicht" inroepen moeten aantonen dat er al jaaaren geen band meer is. Als dit uw keuze is alle kontakt blijven weigeren en hem naar t OCMW doorverwijzen.

Na zijn overlijden : als je zeker bent dat er niets te erven valt direct onvoorwaardelijk verwerpen en geen enkele daad van vererving stellen: gehuurd huis niet leegmaken, er dus niet binnengaan; sneu voor de verhuurder maar da s nu eenmaal zo. . Aanvaarding onder voorwaarde van boedelbeschrijving kost je notarisereloon. Dus dit enkel doen als je denkt dat er iets is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 24 aug 2017 21:43

Meeste OCMW's zullen met deze voorgeschiedenis wel rekening houden...in een zaak die ik ken werd niet aanvaard omdat kind bij 18 jaar nog thuis woonde en vader ongeveer de dag erna is weggegaan. 40 jaar daarna ... dus 40 jaar afwezigheid was voor OCMW geen reden om niet onderhoudsplichtig te zijn.

Lode Peters
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2017 22:56

Bedankt voor de snelle informatie, ben ik al een beetje op mijn gemak gesteld...
Maar mijn "vader" zijn fratsen kennende zal dit probleem zich zeker nog voordoen...
Vriendelijke groeten ,

Peters Lode

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”