Vredegerecht geweest om vrijgave huurwaarborg

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Vredegerecht geweest om vrijgave huurwaarborg

#1 , 24 aug 2017 11:35

Eindelijk naar het vredegerecht geweest om vrijgave van de helft van de huurwaarborg van mijn mama(overleden in 2015)
De verhuurder weigert mijn deel te geven omdat de partner van mijn mama via overschrijving de betaling van de huurwaarborg gedaan heeft en hij niet wil riskeren dat hij mij mijn helft geeft dat de toenmalige partner van hem het volledig bedrag gaat terug eisen.Daar er dus geen verzoening is wordt de zaak 2 weken uitgesteld!
Beide namen staan op de huurwaarborg rekening en door beide getekend.Heb ik dan geen recht op de helft?Of is het enkel diegene die de overschrijving gedaan heeft die de waarborg ontvangt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 24 aug 2017 11:40

Hoe was de relatie tussen de partner van je moeder en je moeder?
Feitelijk samenwonend, wettelijk samenwonend, gehuwd (onder welk stelsel)?
Er was vermoedelijk geen erfenis?

Ik twijfel of je recht hebt op de helft, of op een kwart, dat zal afhangen van bovenstaande vragen.

En ook niet onbelangrijk: is het huurcontract opgezegd, of loopt deze nog steeds, waarbij dan enkel de partner van je overleden moeder deze huurt?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 24 aug 2017 12:22

Wettelijk samenwonend,geen erfenis.Huurcontract heeft de partner in overleg met huisbaas opgezegd een paar maand na het overlijden,begin 2016.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 24 aug 2017 12:31

Zelfs als de langstlevende partner de rechten uit het huurcontract erfde, dan geldt dat niet noodzakelijk voor de huurwaarborg.
De huurwaarborg komt toe aan alle erfgenamen van de overledene samen.
Geef de huurwaarborg dus nooit zomaar vrij aan de langstlevende partner, tenzij u het schriftelijke akkoord heeft van alle erfgenamen om dat te doen.

De erfgenamen van de overledene zelf kunnen de vrijgave van de huurwaarborg pas vragen wanneer de huurovereenkomst ten einde loopt en niet bij het overlijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 24 aug 2017 12:49

Dan heb je als kind recht op 100% van de erfenis, verdeeld over alle kinderen weliswaar, en heeft die partner enkel recht op vruchtgebruik van de woonst en inboedel.
100% van de erfenis, is in dit geval van huurwaarborg, inderdaad de helft van wat er op de rekening staat, daar dit een rekening op beide namen was.
Weet wel dat je hier erfbelasting zult moeten op betalen.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#6 , 24 aug 2017 13:39

Dus heeft het niets te maken met wie van beide de waarborg heeft gestort?Dat is het enige probleem dat de verhuurder heeft.De wettelijke partner heeft ook nog steeds niets getekend.Vriendelijk bedankt Blaatpraat.Binnen 2weken sta ik daar terug en hoop dat alles dan eindelijk in orde komt.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 24 aug 2017 14:53

Halve kromme vergelijking:
Als mijn werkgever een storting doet naar mijn bankrekening (voor het gemak laten we fouten achterwege, het is dus een legitieme storting), is dit geld dan van de werkgever of van mij?
Trek deze logica door: als de partner van je moeder een storting doet naar een rekening waar zowel je moeder als hij de begunstigde van zijn (speciaal voor de huurwaarborg), is dit geld dan van de persoon die het geld stort, of van de begunstigde van de rekening (en hou even geen rekening dat de storter 1 van de begunstigden is)?

Tenzij er speciale clausules, testamenten, iets anders, zou zijn, behoort dit geld dus voor 50% toe aan die partner, en voor 50% toe aan je moeder.
Op dat laatste gedeelte heb jij recht, na aftrek erfbelasting en dergelijke.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#8 , 24 aug 2017 15:25

Ok,bedankt.Dan ga ik overtuigd naar daar binnen 2 weken :)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 25 aug 2017 11:06

Laat ons zeker iets weten, als het zover is. :-)

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#10 , 25 aug 2017 12:55

Dat doe ik zeker!!Moet de verhuurder mij dan ook het rolrecht van 60 euro terug betalen?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 25 aug 2017 14:43

Daarover zal de rechter oordelen.
Als je kan aantonen dat je het minnelijk geprobeerd hebt, lijkt dit mij alvast geen probleem te vormen, maar zet dit ook bij je eisen richting de tegenpartij (dus vrijgave huurwaarborg voor 50% en het terugbetalen van het rolrecht).

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#12 , 26 aug 2017 10:21

Dus moet ik t gewoon tegen de rechter zeggen dat ik graag het rolrecht terugbetaald zou krijgen?.Ik denk dat ik na 2 jaar wachten en een aangetekende zending in Mei dit jaar opgestuurd toch kan bewijzen dat ik het minnelijk geprobeerd heb.De verhuurder heeft niet op die aangetekende zending gereageerd terwijl daar heel duidelijk in stond dat ik anders genoodzaakt zou zijn om naar het vredegerecht te gaan .Ook heb ik daarin vermeld of hij me dan de reden van het niet vrijgeven wou laten weten.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#13 , 08 sep 2017 09:41

Gisteren dus naar het vredegerecht geweest.De verhuurder was ook aanwezig en is akkoord om de waarborg vrij te geven maar de toenmalige partner van mijn mama moet ook tekenen.Ik heb geen enkel idee waar hij naar toe is.De verhuurder ging proberen één van de kinderen te contacteren en zo de handtekening voor de vrijgave van de waarborg te verkrijgen .Half oktober moet ik terug gaan om te horen of ik het rolrecht terug kan vorderen van de verhuurder.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#14 , 31 okt 2017 10:35

Update van het verloop!
De verhuurder had me gebeld om te zeggen dat alles getekend was en dat ik de ochtend voor ik terug naar het vredegerecht bij de verhuurders moest langs gaan om de documenten mee naar de rechtbank te nemen.De verhuurder moest van de vrederechter niet komen aangezien ik de documenten ging meebrengen.Ik had ook naar de KBC gebeld om te vragen of de waarborg op deze manier kon vrij gemaakt worden maar daar zeiden ze me dat er ook een kopie van de identiteitskaarten van alle partijen bij gevoegd moet worden.Ik bel dit door naar de verhuurder en deze zegt me dat dit in orde komt.Dus ik ga om 9 uur naar de verhuurder.Zijn vrouw neemt de parlofoon op maar laat me niet binnen en hangt op!
Ik ga dus naar het vredegerecht en wacht daar weer gedurende ongeveer 2 uur en half tot het aan mij is.De vrederechter vraagt naar de papieren die ik dus niet heb,ik leg haar alles uit en zeg dat ik zal blijven proberen om de verhuurder te contacteren.Uitgesteld naar 26 oktober.Ik blijf proberen om de verhuurder vast te krijgen maar krijg geen enkele reactie.Op 26 oktober sta ik daar terug zonder iets.De tegenpartij is weeral niet aanwezig.De vrederechter vraagt me wat mijn plannen zijn en stelt voor dat ik de toenmalige partner van mijn mama voor de rechtbank daag via een deurwaarder aangezien ik niet weet waar hij zich bevindt.Nu vind ik dit toch echt niet meer kunnen,ik kan deze kosten ook niet maken en de verhuurder ging dit allemaal regelen!Zaak uitgesteld naar 23 oktober!Wat kan ik nu nog aanvangen want de verhuurder blijft mijn telefoons en berichten negeren.Ik begrijp er niets meer van!Kan er iemand duidelijke raad geven want ik wil dit af handelen.Mijn mama is nu op 16 november 2 jaar overleden en dit alles blijft me pijn doen.Heb de indruk dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#15 , 02 nov 2017 13:51

Niemand die kan helpen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”