erfrecht

Elsdewin
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erfrecht

#1 , 23 aug 2017 10:41

kan iemand me helpen met het oplossen van volgende casus:

Vader Sylvain en zoon Mario zijn echte avonturiers. Elke zomer trekken ze erop uit voor een uitdagende reis naar een exotische bestemming. Hun trip naar Brazilië werd evenwel hun laatste avontuur: een duosprong met parachute loopt fataal af; beiden storten te pletter in het Braziliaanse hoogland. De familieleden van Sylvain en Mario zijn ontroostbaar. Mario was het enige kind van Sylvain en Mieke. Hij woonde wettelijk samen met Cindy en had haar zoon Jonas gewoon geadopteerd. Sylvain laat naast zijn echtgenote Mieke ook zijn ouders, Jos en Rebecca, na. Sylvain had ook nog een broer, Rob, maar die is vooroverleden. Robs dochter, Kim, heeft destijds de nalatenschap van haar vader rechtsgeldig verworpen. Vooraleer Jos met Rebecca trouwde, had hij een relatie met Babs. Uit deze relatie zijn twee dochters geboren, Lien en Zoë. Lien is intussen zelf moeder geworden van Jan. Met Lien heeft Sylvain nooit een goede relatie gehad. Omwille van een groot meningsverschil, verwerpt Lien rechtsgeldig haar eventuele aanspraken in de nalatenschap van Sylvain.
Sylvain en Mieke waren gehuwd onder het wettelijk stelsel en woonden in de gezinswoning, die 300 000 euro waard is. Ze hadden een kunstcollectie ter waarde van 40 000 euro. Sylvains overleden grootmoeder Katinka had hem destijds 50 000 euro geschonken. Sylvain had eigen aandelen ter waarde van 10 000 euro. Op een bankrekening staat tevens nog 60 000 euro. Mario en Cindy woonden samen met Jonas in het appartement van Mario, dat 180 000 euro waard is. De bankrekening van Mario bevat 20 000 euro. Cindy is werkloos en werd door Mario onderhouden. Mario hield van Cindy, maar maakte zich zorgen over haar spilzucht. Cindy heeft immers een gokverslaving. Om haar uitgaven enigszins onder controle te houden, voorzag Mario haar elke maand van een vast bedrag. Desondanks besteedde Cindy steeds grotere sommen aan haar verslaving. Enkele dagen voor zijn tragisch overlijden, had Mario daarom bij de notaris een testament gedicteerd waarin hij Cindy volledig onterfde.

Mijn antwoord is de volgende:

bij het overlijden van Sylvain is mieke de LL echtgenoot en erft zij het VG op de ganse nalatenschap (hetzij 1/2 VG op het gez verm en eigen verm van Sylvain en VE op het andere 1/2 van het gez verm als deelgenoot van de gemeenschap)
Mario zou BE erven, maar door zijn overlijden gaat de BE naar Jonas (wegens de adoptie)

Mario maakte een testament op om cindy te onterven dus zij erft niets
Jonas is de eerstvolgende wettelijke erfgenaam wegens de adoptie dus hij erft ---> wat? VG, BE?

Volgens een medestudent erven Jos en Rebecca ook, maar dat kan toch niet zolang er afstammelingen zijn (en dat geld ook bij adoptie)

Wat denken jullie?

Alvast bedankt,
groeten,
Els

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 aug 2017 12:33

Volgens een medestudent erven Jos en Rebecca ook, maar dat kan toch niet zolang er afstammelingen zijn (en dat geld ook bij adoptie)

Als er een erfgenaam is in de eerste orde kan er niet geërfd worden door de tweede orde (ouders, broers en zusters).
Jos en Rebecca spelen dus niet mee in dit verhaal.

Of uw antwoord verder helemaal in orde is kan ik niet voor 100 percent bevestigen, ik ben op dit ogenblik mobiel en kan de verwantschappen daarom niet uittekenen op papier, wat in dit geval wel echt nodig is!

U bent alleszins vergeten dat Kim erft van haar grootvader door plaatsvervulling.
Ze heeft destijds de erfenis van haar vader verworpen, maar niet die van haar grootvader.....

Jonas: hij zal een deel erven in volle eigendom (wat zijn adoptievader bezat voor het ongeval plaatsvond), de rest sowieso in blote eigendom wegens vruchtgebruik van Mieke
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 23 aug 2017 13:17

aanvulling:

ik zie nu dat Jonas is geadopteerd. Hij zal dan enkel erven van zijn adoptant en niet van de bloedverwanten van zijn adoptant.
Dus niet van Sylvain, tenzij Sylvain tengevolge van het ongeval als eerste het hoekje is omgegaan waardoor Mario "in extremis" nog erfde van zijn vader.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Elsdewin
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2017 06:02

bedankt!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 24 aug 2017 14:07

Els, interessante casus.
Mijn oplossing :
1. Nalatenschap van Mario gaat volledig ( app + geld) naar Jonas
2. Nalatenschap Sylvain. Helft van de woning. Plus, door de schenking alle roerende goederen : Niets meer voor Mieke. Wat is van Sylvain : 20.000 van de kunst, 50.000 van de schenking, 10.000 aandelen, 30.000 van de bank , is 110.000 € of alle roerende goederen.

Verdeling : Jos 25 % , Rebecca 25 %, Kim 33.33 %, Jan 8.33 % , Zoë 8.33 %. Alles in blote eigendom. Mike heeft het vruchtgebruik.

Kijk eens na! Uitleg volgt eventueel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 24 aug 2017 20:46

Aangezien Kim niet de kleindochter is van Sylvain erven zijn ouders wel.
Daar heb ik vergist. Wijst op belang om eerst een stamboom te tekenen!
Ik volg dus wanton.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”