Vader overleden, nu broer overleden, erfenis schoonzus?

Sixtiess
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vader overleden, nu broer overleden, erfenis schoonzus?

#1 , 21 aug 2017 18:04

Twee jaar geleden is van mijn broer en mezelf, onze vader overleden. Wij waren de twee enige kinderen, geen moeder meer, dus de volledige efgenamen. Mijn broer en ik hebben alles netjes verdeeld en verkocht, een deel is al activa maar een deel is nog gedeeld in de vorm van appartementen die nog niet zijn verkocht. Ongeveer een maand geleden is mijn broer getrouwd en vorige week overleden. Nu zit zijn partner, mijn schoonzus dus, al aanspraak te maken op het geld, zij beweert dat zij alles erft. Maar het geld dat op mijn broer zijn rekening staat, komt uitsluitend uit de erfenis van onze vader. Ik wil echt niet dat dit geld naar haar gaat, dit was het geld van onze vader en na een maand huwelijk (zonder contract dus gemeenschap van goederen) zou zij al op alles aanspraak maken?

Graag wat advies hierin, want ze begint zich ook al te moeien in de verkoop van de appartementen, volgens haar is dit nu ook van de helft van haar? Maar dit zijn ook geerfde appartementen waar geen van ons een domiclie heeft en zijn eigenlijk te verkopen.

Wat is haar wettelijk recht? En kunnen we iets doen zodat zij het geld van onze vader niet opstrijkt?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 aug 2017 18:36

Als er geen contract is of testament erft zij enkel het vruchtgebruik van de volledige erfenis van uw broer. En dat kan alles bijeen toch een aardig bedrag vormen. Ik veronderstel dat er geen kinderen zijn. Gemeenschappelijke goederen zullen er in dit geval weinig zijn.
Jij erft als broer de blote eigendom van zijn goederen, het geld en het onroerend. Jij zal ook een serieus bedrag aan erfbelasting dienen te betalen.

Hoe oud was uw broer? En zijn vrouw? Dat is bepalend voor het deel dat zij krijgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sixtiess
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2017 22:10

Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met het vruchtgebruik van zijn goederen. In het geval van mijn broer heeft hij enkel in gedeelde eigendom met mij de twee appartementen die geerfd zijn van onze vader. Krijgt zij dan hier ook het vruchtgebruik van? Dus ik kan zonder haar niet verder met de verkoop?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 21 aug 2017 22:17

Ja ze krijgt het vruchtgebruik van het deel van uw broer.
Bij verkoop moet haar de waarde van dat vruchtgebruik worden uitgekeerd.
Hoe jonger ze is hoe meer dat vruchtgebruik waard is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”